23948sdkhjf

Historiskt: Moderaterna vill ge butiker rätten att sälja vin och starköl

”Det skulle kraftigt gynna branschen på fler sätt.”

I går kan en historisk vändning ha skett. På Moderaternas partistämma står det nu klart att partiledningen kommer att rösta för en förändring av det svenska alkoholmonopolet, vilket Aftonbladet var först med att berätta.

Moderaternas förslag gör gällande att matvarubutiker ska ha rätt att sälja produkter med max 20 procents alkoholstyrka, alltså framförallt vin och öl.

Moderata Ungdomsförbundet (Muf) har länge lobbat för förslaget men efter förhandlingar i utskottet har de nu fått med sig en majoritet. Enligt Muf:s ordförande Benjamin Dousa ska förslaget klubbas igenom på lördag.

Vi går längre än något annat riksdagsparti. Centern har haft det här uppe på sina partistämmor. De kallar sig för liberala, men ändå röstas det ned med ganska stora majoriteter, säger han till Aftonbladet.

Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson är lyrisk när Fri Köpenskap når honom med beskedet.

Det här är ett mycket positivt förslag. Det skulle bli en jämnare konkurrensfördelning i branschen och ge butikerna möjlighet att bättre arbeta med kombinationen mat och dryck. Sedan vore det fantastiskt för de lokala producenterna och därmed också landsbygden, säger han till Fri Köpenskap.

Han tror heller inte att det skulle bli något problem när det kommer till folkhälsan.

– Alkoholskatterna kommer säkert fortfarande att vara desamma och eftersom Systembolaget har stora inköpsvolymer så blir det svårt för dagligvarubutiker att pressa några priser. Därmed blir priserna sannolikt inte billigare i butiker så jag ser inte att konsumtionen skulle öka.

Magnus Ekstrand, färskvaruchef hos Ica Supermarket Enskededalen, tycker också att beskedet är positivt.

Jag tror inte att den totala konsumtionen kommer att öka men det skulle kraftigt gynna dagligvaruhandeln på flera sätt, säger han till Fri Köpenskap.

Först och främst kommer dagligvaruhandeln naturligtvis att ta en betydande del av försäljningen från Systembolaget men förslaget skulle också tvinga bort en många gånger ganska ojämn konkurrenssituation både bland kedjor och mindre och större butiker. De butiker som ligger precis intill Systembolaget har många miljoner i omsättning gratis.

– Just nu sker ett stort krig om vilken kedja som hamnar bredvid Systembolaget och den som vinner har stora fördelar. Om vi börjar konkurrera på lika villkor så tvingas butikerna steppa upp sig på andra sätt, vilket så klart gynnar både branschen och konsumenterna. Sedan öppnas en helt annan marknad för lokala producenter, säger han.

Generellt tror han att förslaget skulle gynna mindre butiker framför större butiker men det skulle också komma med utökat ansvar.

– Precis som när apoteksmarknaden avmonopoliserades så skulle det ställa högre krav på oss i butik i termer av personalutbildning men också i inköp. Det gäller att inte bara slänga bort all folköl och alkoholfria alternativ då, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094