23948sdkhjf

”För tråkig matservering i butikerna”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander i en krönika om att svenska handlare har mycket att lära från utländska ”grocerants”.

När det nu har blivit allt mer självklart att varje större nyöppnad svensk butik ska ha en egen servering tänker jag att det måste få en chans. Jag knatar ner till min mataffär för att proväta en lunch.

Läs också: "Ett leende driver försäljning"

Precis bakom entrén finns ett 20-tal sittplatser, allt är nytt och rent, salladsbaren är fräsch och välfylld, det finns ett antal kantiner med vällagad mat och det går till och med att få ett glas rött för 79 kronor. Men jag vet inte …

För att helt och fullt leva upp till fördomarna som en bortskämd, världsfrånvänd och överviktig reklamare undrar jag: Är det inte höjden av deppighet att sitta bakom entrén i en matbutik och äta sin lunch? Eller än värre: sin middag?

Det måste gå att göra bättre. För att vara behjälplig så bjuder jag på ett antal tips om matbutiker där jag gärna skulle luncha med mina dryga och fisförnäma vänner.

Whole Foods Market har i flertalet butiker skapat en restaurangmiljö där man faktiskt vill sitta och äta. Deras butik i Kensington har en övervåning inredd som en food hall, där de dels driver ett antal serveringar själva, dels tar in restaurangnamn som hipsterkedjan Bone Daddies som slevar ut stans bästa ramen.

Läs också: "Den tredje platsen" – där folk vill hänga

Byt sida på London och besök Waitrose i Canary Wharf. De har en Steak & Oyster Bar där man faktiskt lagar mat på beställning, som på en restaurang.

Även Daylesford Organic med fem butiker lyckas attrahera brittiska hemmafruar som har för mycket tid och pengar med menyer som exempel ”Flat iron lemon and thyme chicken, romanesco sauce and almonds” och ta 20 pund för det. Potatis är 4,5 pund extra.

Lyfter man blicken från de stora kedjorna är kreativiteten än större. För Sourced Markets olika enheter är konceptet ”a massive shop – deli – bar – off-licence”, där man gärna startar dagen med nylagad Ägg Florentine.

För att förta eventuell kritik att det enbart är brittiska exempel adderar jag Citarella Gourmet Market med ett tiotal enheter i New York och Connecticut där en fiskmeny serveras i en saluhall. Som på Boquerian i Barcelona, nästan.

Läs också: Dags för branschen att våga stå upp

Och när vi ändå är inne på det spanska, missa inte nyöppnade Little Spain, en yta på 3 500 kvadratmeter vid Hudson Yards i New York som blandar matbutik, restaurangtorg, ostdisk och slaktare. Som på Boquerian i Barcelona, fast bättre.

Tillbaka till Sverige. Jag förstår att handlarna till de nya matbutikerna har snappat att vi alltmer söker hjälp med måltiderna. Enligt vår undersökning Matrapporten 2019 är detta tydligare ju längre ner i åldrarna man går.

Jag inser att handlarna förstått att det ligger i tiden att skapa en ”grocerant” (hybrid mellan grocery store och restaurant) som trenden heter. Men jag förstår inte varför det måste bli så tråkigt. Här har ni chansen att ta tillbaka en flisa av måltidskronan som restaurangerna snott åt sig, gör det bästa av det!

Vill ni diskutera det så kan vi prata om det över en lunch. Men inte hos er.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
"Vi är ett gäng matnördar"

Fri Köpenskap besökte Årets Kött och Chark-avdelning 2019 i Liljeholmen.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Nu växlar de upp till Kvantum: ”180 parkeringsplatser”

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Ica-vd:n om kommande e-handelslager: ”Stor försäljningsutveckling”

Icas e-handel väntas ta ett rejält kliv när det nya plocklagret i Göteborg öppnar hösten 2020. Det tror Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Coop om prishöjningen hos Netto: ”Inflationsjustering”

Coop hävdar att prishöjningen i Netto-butikerna beror på en inflationsjustering.

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

1

HK Scan ska bredda utbudet

1

79-årig handlare sågar alkoholförslag: "Mellanölstiden var ett helvete”

Hemköpshandlaren Urban Jansson totalsågar Moderaternas alkoholförslag.

Så mycket onyttigare äter låginkomsttagare

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Personaliserade erbjudanden: Då kan det gå fel

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

De gör komposterbara fruktpåsar för handeln

Matsvinnsföretag backas upp med nytt kapital

City Gross-butik ska byggas om – för att bli mindre

Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

Att inte panta det mesta är pantat

Ica-butiker hjälpte hemlösa katter

Ica-handlaren vill hjälpa ungdomar i kris

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.158