23948sdkhjf

”För tråkig matservering i butikerna”

Lennart Wallander i en krönika om att svenska handlare har mycket att lära från utländska ”grocerants”.

När det nu har blivit allt mer självklart att varje större nyöppnad svensk butik ska ha en egen servering tänker jag att det måste få en chans. Jag knatar ner till min mataffär för att proväta en lunch.

Precis bakom entrén finns ett 20-tal sittplatser, allt är nytt och rent, salladsbaren är fräsch och välfylld, det finns ett antal kantiner med vällagad mat och det går till och med att få ett glas rött för 79 kronor. Men jag vet inte …

För att helt och fullt leva upp till fördomarna som en bortskämd, världsfrånvänd och överviktig reklamare undrar jag: Är det inte höjden av deppighet att sitta bakom entrén i en matbutik och äta sin lunch? Eller än värre: sin middag?

Det måste gå att göra bättre. För att vara behjälplig så bjuder jag på ett antal tips om matbutiker där jag gärna skulle luncha med mina dryga och fisförnäma vänner.

Whole Foods Market har i flertalet butiker skapat en restaurangmiljö där man faktiskt vill sitta och äta. Deras butik i Kensington har en övervåning inredd som en food hall, där de dels driver ett antal serveringar själva, dels tar in restaurangnamn som hipsterkedjan Bone Daddies som slevar ut stans bästa ramen.

Byt sida på London och besök Waitrose i Canary Wharf. De har en Steak & Oyster Bar där man faktiskt lagar mat på beställning, som på en restaurang.

Även Daylesford Organic med fem butiker lyckas attrahera brittiska hemmafruar som har för mycket tid och pengar med menyer som exempel ”Flat iron lemon and thyme chicken, romanesco sauce and almonds” och ta 20 pund för det. Potatis är 4,5 pund extra.

Lyfter man blicken från de stora kedjorna är kreativiteten än större. För Sourced Markets olika enheter är konceptet ”a massive shop – deli – bar – off-licence”, där man gärna startar dagen med nylagad Ägg Florentine.

För att förta eventuell kritik att det enbart är brittiska exempel adderar jag Citarella Gourmet Market med ett tiotal enheter i New York och Connecticut där en fiskmeny serveras i en saluhall. Som på Boquerian i Barcelona, nästan.

Och när vi ändå är inne på det spanska, missa inte nyöppnade Little Spain, en yta på 3 500 kvadratmeter vid Hudson Yards i New York som blandar matbutik, restaurangtorg, ostdisk och slaktare. Som på Boquerian i Barcelona, fast bättre.

Tillbaka till Sverige. Jag förstår att handlarna till de nya matbutikerna har snappat att vi alltmer söker hjälp med måltiderna. Enligt vår undersökning Matrapporten 2019 är detta tydligare ju längre ner i åldrarna man går.

Jag inser att handlarna förstått att det ligger i tiden att skapa en ”grocerant” (hybrid mellan grocery store och restaurant) som trenden heter. Men jag förstår inte varför det måste bli så tråkigt. Här har ni chansen att ta tillbaka en flisa av måltidskronan som restaurangerna snott åt sig, gör det bästa av det!

Vill ni diskutera det så kan vi prata om det över en lunch. Men inte hos er.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078