23948sdkhjf

Lidl pressar matsvinnet – så stor är andelen hos kedjorna

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lidl har pressat andelen matsvinn till 1,72 procent. Samtidigt har Ica och Axfood också pressat sina andelar. Så ligger kedjorna till.

Enligt Lidl Sveriges hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 1 mars 2018 till 28 februari 2019 uppgick Lidls matsvinn till 1,78 procent av den totala försäljningen, eller cirka 6 400 ton livsmedel.

Läs också: Ny studie: Portionsförpackningar mer klimatsmart

Under halvårsrapporten mars till augusti 2019 pressades andelen ytterligare till 1,72 procent.

Och det är bara början – menar Lidl, som sedan i början av oktober sjösatt den nya satsningen ”Ta vara på allt” i sina dryga 190 butiker. Frukter och grönsaker med skönhetsfläckar säljs i tre kilos lådor för 20 kronor styck och varor med ”superkort datum” rabatteras kraftigt med omkring 30-90 procent.

Enligt Lidl har satsningen under september räddat 95 ton mat.

– Vi vill ta vårt fulla ansvar för att minska matsvinnet och därför satte vi ett tufft mål att halvera matsvinnet i butiker och lager till 2025. Genom ”Ta vara på” minskar vi inte bara matsvinnet för vår verksamhet, vi påverkar också våra kunder att göra smarta och hållbara val, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl i en kommentar.

Läs också: Nationell överenskommelse ska minska matsvinn

Men Lidl är inte den enda kedjan som har förklarat krig mot matsvinnet. 2015 satte Axfood ett mål att halvera matsvinnet till 2025 och då låg andelen på 1,73 procent av omsättningen. I den senaste tillgängliga hållbarhetsredovisningen för verksamhetsåret 2018 har siffran istället pressats till 1,49 procent.

– Vi är nöjda med utvecklingen och den följer vår plan. Den största andel svinn uppstår inom frukt och grönt samt bröd. Willys har framgångsrikt testat ett koncept med två kilos svinnlådor som vi vid årsskiftet tänker lansera i alla butiker. Även Hemköp rullar ut frukt- och gröntpåsar för tio kronor kilot, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef hos Axfood till Fri Köpenskap.

Ica vill förstås inte vara sämre utan även där är målet att halvera matsvinnet såväl i Baltikum som i Sverige. Den senaste siffran som kedjan enligt pressavdelningen presenterar kommer från basåret 2016 då andelen svinn låg på 1,65 viktprocent av den totala försäljningen.

– Arbetet pågår hela tiden med att minska matsvinnet och vi jobbar för att nå vårt mål om att halvera svinnet till 2025, säger Hannes Hervieu, pressansvarig till Fri Köpenskap.

Mer om: Matsvinn
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mathem dubblar i Göteborg

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.174