23948sdkhjf

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Lågprisvarumärket ska ta allt större plats på hyllorna de kommande åren.

Coops egna lågprisvarumärke Xtra innefattar i dagsläget cirka 250 produkter som sträcker sig från allt från livsmedel till hushållsprodukter. Men nu ska sortimentet nästan fördubblas med ytterligare 200 produkter de närmaste två åren. Dessutom får varumärket ett helt nytt utseende.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

– Xtra står för lågt pris och så ska det fortsätta vara, men den nya förpackningsdesignen förmedlar förutom lågt pris även matglädje och en stolt enkelhet, säger Maria Billow Bergendahl, marknadsansvarig för egna varumärken på Coop i en kommentar.

Det gamla blåvita utseendet får lämna plats för en mer modern förpackningsdesign.

– Vi vill förmedla att Xtra är våra mest prisvärda produkter. Vårt mål med den nya designen är att den ska bredda målgruppen och inkludera fler kunder, konstaterar Maria Billow Bergendahl.

Startskottet går redan i höst då 45 nya produkter lanseras och omkring 100 förpackningar får ny design. Nästa år sker en stor relanseringskampanj.

Mer om: Coop | Coop Xtra | Xtra
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dråpslag för handlare när p-regler ändras – läget går från fyra till två

Personalen varslad – nu stänger anrik Hemköp

Den anrika Hemköpsbutiken i centrala Mölndal stänger på fredag.

Ny Coop-butik vid tågstation: ”Nästa stora satsning”

Coop etablerar en ny butik vid knutpunkten Östra Station.

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Ny vice vd för Coop Nord

Henrik Skyttberg ska säkerställa framtida tillväxt.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

På nytt jobb
Nära-butik anställer mediekreatör

Arkiv

Då öppnar Hemköp Västerås

Efter nedläggningsbeskedet – Coop vill bygga ny Pekås

Coop Extra stänger och istället väljer kedjan att satsa på Pekås.

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Tomra växlar upp i pantkampen

Göteborg första sociala franchise-butik – samarbete med Axfood

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Plus

Mötet
Han är Hemköp-Stig med Karlskronaborna

Stig Andersson har jobbat hela sitt yrkesliv i samma lokal men skylten ovanför ingången har bytts elva gånger.

Därför gick matsvinnet från ickefråga till fokus

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Plus

Chefsintervjun
Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Lidl på gång i Borås, Uddevalla och Trollhättan

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Krönika
"Ett leende driver försäljning"

Livsmedelsbranschen måste digitalisera nu

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Plus

Dagligvarugalan
"Vi är ett gäng matnördar"

Fri Köpenskap besökte Årets Kött och Chark-avdelning 2019 i Liljeholmen.

Störst format – starkast försäljning

Chefen har ordet
Tobaksförsäljningen: "Tjänstemän driver politiska agendor"

Oatly tar in miljoner – främst från bryggeri

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Så hållbara är branschens börsbolag

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

1

HK Scan ska bredda utbudet

Lidls nya medarbetarportal blir personlig

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Coop storsatsar på Xtra – 200 nya produkter och nytt utseende

Ica-butikens svinnfrukt blir till must

Maxihandlaren fick barnens nappar

Se alla Företagens egna nyheter

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Sänd till en kollega

0.367