23948sdkhjf

Coop lanserar ny betallösning

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Ska underlätta för företagskunder.

För att underlätta för bland andra kommuner, organisationer och företag har Coop utvecklat ett nytt betalsystem för fakturabetalningar.

Läs också: Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Vid betalning i kassan blippar kunden med mobilen och därefter anges en kod. Betalningen sköts i sin helhet via mobilen och fakturan blir kvittot.

– Det kapar bort många jobbiga moment för våra företagskunder som slipper registrera och hålla koll på papper. I vissa företag kan det finnas 200 olika personer som gör inköp, vilket medför mycket bökig administration, säger Carita Weiss, chef för betalningar hos Coop till Fri Köpenskap.

Och för arbetsgivaren är tjänsten mycket smidig. I appen går det att sätta gränser för hur mycket som får spenderas och det är enkelt att se vem som har handlat vart och hur mycket pengar det handlats för.

– Fakturan skickas automatiskt direkt in i ekonomisystemet vilket sparar extremt mycket tid och arbete för företagens ekonomiavdelning, konstaterar Carita Weiss.

Läs också: Coop ingår nytt tekniskt samarbete: ”Kommer att förändra industrin”

Coop har smygtestat funktionen hos vissa utvalda företag sedan i somras och planen är att slå på den stora trumman efter årsskiftet.

– Vi har fått väldigt positiv feedback så vi tror att det kommer att bli mycket uppskattat.

För tillfället finns tjänsten bara tillgänglig för företag men på sikt kan tekniken även användas för att utveckla ytterligare betallösningar även för privatkunder.

– Vi har fått förfrågningar och det finns med i planen men vi har valt att prioritera företagskunderna eftersom de traditionella inköpskorten med plastbricka, pappersfakturor och kvitton kändes mer akut att åtgärda, säger Carita Weiss.

Läs också: Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

På sikt kan det också bli aktuellt att integrera tjänsten i den ordinarie Coop-appen.

– Just nu har vi valt en särskild app eftersom den riktar sig till företag men på sikt kan det ändras. Vi har däremot inte fattat något beslut och det gäller att vara försiktig när det gäller appar. Ibland blir det för mycket information i en och samma app.

Inom några år kommer sättet vi betalar på se väldigt annorlunda ut, tror Carita Weiss.

– 40 procent av köpen i våra butiker sker genom att kunderna blippar sina kort. Det kan låta som en bagatell men det är ett beteendemönster som ändras. Om man blippar med korten så känns det inte konstigt att ta steget till att blippa med sin mobiltelefon eller klocka, till exempel.

Mer om: betallösning | Coop
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Svensk Handel: Riv upp platspåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nyhetsbrev

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Arkiv

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Gateau öppnar nytt – på nätet

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.165