23948sdkhjf

"Ett leende driver försäljning"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om vikten av personliga och positiva möten.

Digitaliseringen och mobiltelefonen driver fram ett nytt shoppingbeteende. Visste du att vi rör vår mobiltelefon cirka 2 500 gånger per dag och att sju av tio har e-handlat under året? Hälften av dessa köp gjordes med mobiltelefonen. Dessutom växer e-handeln av mat med dubbla siffror årligen.

Läs också: ”Vi måste göra branschen het igen”

Vi kan verkligen säga att mobiltelefonen har blivit vårt nya shoppingverktyg. Det är därför lätt att tro att all shopping i framtiden kommer att vara digital och att den fysiska butiken kommer att försvinna.

När vi ser en så tydlig trend som mobilshopping kan vi räkna med att det finns det en lika stark mottrend. Denna mottrend heter det fysiska mötet mellan människor. Detta uråldriga men tidlösa verktyg för försäljning, marknadsföring och relationer. Att investera i det personliga mötet är därför, enligt mig, alla dagar i veckan en lönsam investering.

Visst du till exempel att?
– 90 procent av de mest minnesvärda upplevelserna i butiken skapas av det personliga mötet och inte av digitala skärmar, exponeringar eller annan mekanisk försäljning.

– Positivt kundbemötande leder till att butiken får nöjdare kunder, ökad försäljning och ökad kundlojalitet. Bland annat har studier visat att man handlar för 65 kronor mer per positivt kundmöte. Detta i en dagligvarubutik. Vi har dessutom gjort en studie i servicehandel som visar att försäljningen dubblas med hjälp av ett leende. En investering i ett leende kostar noll kronor.

Läs också: ”Polisens rånreklam skadar butikerna”

– Dessutom kan kundbemötande ha större påverkan på nöjdheten med butiken än själva sortimentet. Detta kanske inte är så konstigt för de flesta dagligvarubutiker har ett likartat sortiment. Det är alltså personalen som gör skillnad.

Vad är då slutsatsen av mina teser? Det är att vi människor är sociala varelser som tycker om att möta andra människor. Under hela evolutionen har vår överlevnad möjliggjorts av att vi har samarbetat. Våra hjärnor är inte anpassade för att bara leva i den digitala snabba världen utan vi behöver en fysisk värld där också vår shopping är en vital del. Det finns en enorm affärsmöjlighet för butiken att inte bara se sig som en plats för transaktion av produkter utan också en plats för möten mellan människor en plats för relationer – på riktigt.

Lycka till med ditt kundmöte.

Martin Moström, vd och strategisk rådgivare på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

CBS tänker bara behålla cirka 70 av de 162 butikerna.

Köttbulleföretag i konkurs

Axfood vill bli större i Linköping

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Papper på prästosten ersätter plasten

Plus

Mötet
”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

Lena Hägg på Happy Food i Uppsala har en hektiskt tid. Förutom verksamheten med mat till förskolor och privatpersoner har hon nytillskottet – en butik.

Nyhetsbrev

Arkiv

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Här landar Icas nya måltidspilot

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

Konstnärlig mjölk

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Maxat Maxi i jul

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.126