23948sdkhjf

"Ett leende driver försäljning"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om vikten av personliga och positiva möten.

Digitaliseringen och mobiltelefonen driver fram ett nytt shoppingbeteende. Visste du att vi rör vår mobiltelefon cirka 2 500 gånger per dag och att sju av tio har e-handlat under året? Hälften av dessa köp gjordes med mobiltelefonen. Dessutom växer e-handeln av mat med dubbla siffror årligen.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Vi kan verkligen säga att mobiltelefonen har blivit vårt nya shoppingverktyg. Det är därför lätt att tro att all shopping i framtiden kommer att vara digital och att den fysiska butiken kommer att försvinna.

När vi ser en så tydlig trend som mobilshopping kan vi räkna med att det finns det en lika stark mottrend. Denna mottrend heter det fysiska mötet mellan människor. Detta uråldriga men tidlösa verktyg för försäljning, marknadsföring och relationer. Att investera i det personliga mötet är därför, enligt mig, alla dagar i veckan en lönsam investering.

Visst du till exempel att?
– 90 procent av de mest minnesvärda upplevelserna i butiken skapas av det personliga mötet och inte av digitala skärmar, exponeringar eller annan mekanisk försäljning.

– Positivt kundbemötande leder till att butiken får nöjdare kunder, ökad försäljning och ökad kundlojalitet. Bland annat har studier visat att man handlar för 65 kronor mer per positivt kundmöte. Detta i en dagligvarubutik. Vi har dessutom gjort en studie i servicehandel som visar att försäljningen dubblas med hjälp av ett leende. En investering i ett leende kostar noll kronor.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

– Dessutom kan kundbemötande ha större påverkan på nöjdheten med butiken än själva sortimentet. Detta kanske inte är så konstigt för de flesta dagligvarubutiker har ett likartat sortiment. Det är alltså personalen som gör skillnad.

Vad är då slutsatsen av mina teser? Det är att vi människor är sociala varelser som tycker om att möta andra människor. Under hela evolutionen har vår överlevnad möjliggjorts av att vi har samarbetat. Våra hjärnor är inte anpassade för att bara leva i den digitala snabba världen utan vi behöver en fysisk värld där också vår shopping är en vital del. Det finns en enorm affärsmöjlighet för butiken att inte bara se sig som en plats för transaktion av produkter utan också en plats för möten mellan människor en plats för relationer – på riktigt.

Lycka till med ditt kundmöte.

Martin Moström, vd och strategisk rådgivare på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Nyhetsbrev

Arkiv

Orkla köper Havrefras

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.187