23948sdkhjf

"Ett leende driver försäljning"

| Av admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om vikten av personliga och positiva möten.

Digitaliseringen och mobiltelefonen driver fram ett nytt shoppingbeteende. Visste du att vi rör vår mobiltelefon cirka 2 500 gånger per dag och att sju av tio har e-handlat under året? Hälften av dessa köp gjordes med mobiltelefonen. Dessutom växer e-handeln av mat med dubbla siffror årligen.

Läs också: ”Vi ska vara lokala världsmästare”

Vi kan verkligen säga att mobiltelefonen har blivit vårt nya shoppingverktyg. Det är därför lätt att tro att all shopping i framtiden kommer att vara digital och att den fysiska butiken kommer att försvinna.

När vi ser en så tydlig trend som mobilshopping kan vi räkna med att det finns det en lika stark mottrend. Denna mottrend heter det fysiska mötet mellan människor. Detta uråldriga men tidlösa verktyg för försäljning, marknadsföring och relationer. Att investera i det personliga mötet är därför, enligt mig, alla dagar i veckan en lönsam investering.

Visst du till exempel att?
– 90 procent av de mest minnesvärda upplevelserna i butiken skapas av det personliga mötet och inte av digitala skärmar, exponeringar eller annan mekanisk försäljning.

– Positivt kundbemötande leder till att butiken får nöjdare kunder, ökad försäljning och ökad kundlojalitet. Bland annat har studier visat att man handlar för 65 kronor mer per positivt kundmöte. Detta i en dagligvarubutik. Vi har dessutom gjort en studie i servicehandel som visar att försäljningen dubblas med hjälp av ett leende. En investering i ett leende kostar noll kronor.

Läs också: ”Greta ser dig – dags att tänka om”

– Dessutom kan kundbemötande ha större påverkan på nöjdheten med butiken än själva sortimentet. Detta kanske inte är så konstigt för de flesta dagligvarubutiker har ett likartat sortiment. Det är alltså personalen som gör skillnad.

Vad är då slutsatsen av mina teser? Det är att vi människor är sociala varelser som tycker om att möta andra människor. Under hela evolutionen har vår överlevnad möjliggjorts av att vi har samarbetat. Våra hjärnor är inte anpassade för att bara leva i den digitala snabba världen utan vi behöver en fysisk värld där också vår shopping är en vital del. Det finns en enorm affärsmöjlighet för butiken att inte bara se sig som en plats för transaktion av produkter utan också en plats för möten mellan människor en plats för relationer – på riktigt.

Lycka till med ditt kundmöte.

Martin Moström, vd och strategisk rådgivare på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Hajens hjältar hyllades

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Nyhetsbrev

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Arkiv

Coop Värmland flyttar flytten

Julskinkan krymper

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Nya regler, canabinoider och matfusk

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Grönsakshuset fortsätter växa med nytt förvärv

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Så agerar kunderna online

Här nyöppnar Coop i Bureå

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Ny Ica-butik planeras i sexvåningshus

Planerna på en ny Ica-butik i Uppsala intensifieras.

Storköpet: Fruktgrossister går samman

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

De vann Lidls hållbarhetspris

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

Handlare anordnar gala för barndiabetes

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Stor dansk kedja slutar med tryckt reklam

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Tomtens grötbad på Kvantum Landvetter

Icabutikerna på Gotland skänker försäljning för morgondagen

Plus

Butiksspaning: Övergivet emballage men potential finns

Midsona ändrar i koncernledningen

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

1.185