23948sdkhjf

Hans uppdrag: Att ta Kronfågel till nästa nivå

Kronfågels nytillträdda vd Mats Hedlund ska se till att bolaget fortsätter växa och ta marknadsandelar.

Mats Hedlund är färsk vd på Kronfågel, kycklingföretaget som ökat rejält de senaste åren. Ändå har han tydliga krav från ägarna att ta företaget till nästa nivå.

Scandi Standards vd Leif Bergvall Hansen förväntar sig att du ska utveckla potentialen i bolaget. Vad kommer att hända?

– Livsmedelsproduktion för oss som för alla andra handlar om stora volymer och relativt små marginaler. Då är en effektiv värde- och logistikkedja mycket viktigt och det ser jag att vi behöver fokusera ytterligare på. Kedjan, uppfödning till slakt och vidare till distribution av färska kycklingar med kort hållbarhet, är känslig. Endast 45 procent av det vi säljer är fryst i dagsläget.

– En hög och jämn kvalitet på råvaran och bättre köttutvinning är naturligtvis också en viktig fråga. Över 80 procent av det vi säljer i dag är under Kronfågels varumärke och att öka produktionen av handelns egna varumärken är inte aktuellt just nu när det finns begränsningar i tillgången på kyckling i en marknad som ökar.

KRONFÅGEL:

Miljoner kronor

                          2018 2017

B Omsättning: 2,656 2,557

B Rörelseres exkl:136 150

engångsposter

                         2019 2018

                      kvartal 3 kvartal 3

B Omsättning:      765    692

B Rörelseres exkl: 48     35
engångsposter

Det är första gången Mats Hedlund jobbar med levande råvara.

– En betraktelse är att vanligtvis i livsmedelsproduktion köper du olika insatsråvaror och sätter ihop till en produkt, medan du här faktiskt köper den hela produkten som du tar isär i delar för att sälja. Sedan är naturligtvis den stora utmaningen, liksom med mjölk i viss mån, att det är långa planeringshorisonter och att råvaran strömmar in i en bestämd takt oavsett vad det är för väder eller hur mycket eller lite du säljer för dagen.

Hur möter du aktivisterna?

– Det var en av frågeställningar jag reflekterade över innan jag tackade ja till uppdraget, och som jag har respekt för. Det är utmanande på flera sätt och kan vara mentalt jobbigt, kan jag tänka mig.

– Väl medveten om att vi sannolikt aldrig kan bli överens i alla frågor med dessa organisationer så ska vi hantera det med så mycket öppenhet och dialog som möjligt, tänker jag.

1. Vad har du fokuserat på hittills?

– Att lära känna bolaget genom att träffa så många medarbetarna som möjligt. Sedan kunder och uppfödare. Vill lära känna bolaget inifrån och ut, att förstå verksamheten. Det är speciellt att förstå hur man jobbar med levande råvara.

2. Vad är viktigast just nu?

– Ta vara på den gynnsamma marknaden för kyckling som stiger. Vi vill så klart växa mer och ta andelar. Vi äter 23 kilo kyckling per capita i landet. Det är lägre än andra marknader. Dessutom vill jag gärna se det som att vi är verksamma på proteinmarknaden snarare än isolerat kycklingkategorin.

3. Vad händer inom 5 år?

– Vi ser positivt framåt utifrån ett bra läge. Vi har ett lättillgängligt protein som anses ha bra pris, tilltalar unga och är klimatsmart. Alla religioner i världen accepterar kyckling. Livsmedelsindustrin står för 30 procent av koldioxidutsläppen och det går inte att nå utsläppsmålen i Parisavtalet utan en mycket mer hållbar konsumtion och livsmedelsproduktion. Detta är en enorm utmaning.

Vilka frågor är störst just nu?

– Jag skulle vilja säga att medarbetarens arbetsmiljö och säkerhet följt av livsmedelssäkerhet alltid är viktigast för oss. Visionen hos Kronfågel är bättre kyckling för bättre liv i omtanke om kycklingarna, människorna och planeten, och då är som sagt djuromsorg och en hållbar verksamhet också i absolut fokus. 

– Vi liksom alla andra verksamheter i stort behöver också hantera en ökad förväntan på transparens för att skapa tillit, förtroende och trygghet för vår verksamhet och det vi producerar/säljer.

MATS HEDLUND:

Titel: Vd på Kronfågel. Sitter
i koncernledningen för ägarbolaget Scandi Standard.

Ålder: 53 år.

Familj: Sambo med Charlotte
i Hornsbergsstrand. Två söner, Martin, 24, och David, 21 år. Två bonusbarn, Simon, 18, och Felix, 20 år. Ett barn hemma.

Fritidsintressen: Familj, vänner, båt, skärgård och golf. Skidor, både på längden och utför.

Utbildning: Ekonomiskt gymnasium. DIHM, marknads-ekonom.

Bakgrund: 25 år i branschen med en röd tråd i den kommersiella rollen. I urval: Procordia 1988–1996. L’Oreal 2002-2006, vd BarillaWasa 2006-2010, Arla, vice president affärsområdet färskvaror. Egen verksamhet som konsult, vd för Bygg Ole.

Mentor: Inte i den ursprungliga bemärkelsen men har mött bra ledare tidigt. En Icahandlare när jag var ung ställde krav och gav mig en knuff i rätt riktning. På Procordia, i dag Orkla Foods, har jag Johnny Granstedt att tacka för mycket. Han gav mig ansvar när jag var ung.

Mats Hedlund tillträdde som vd för Kronfågel den 1 september. Han må vara ny på företaget men han har ett långt yrkesliv inom livsmedelsproduktion och ett antal år som chef bakom sig. Han har också varit vd för flera företag. 

Han har ganska klara tankar  kring sitt ledarskap.

– Jag är bra på bygga tillit och skapa förtroende, favoriserar inte och är inkluderande. Jag har lärt mig från tidigare chefsroller att 25 procent av medarbetarna tycker alltid att allt är bra, medan 25 procent också alltid tycker att allt är dåligt. Resten tycker inget särskilt. Så fungera gruppdynamik. Förr tänkte jag att jag måste få tyst på kritikerna. Det ledde till att de som var positiva inte fick rätt uppmärksamhet. Nu vet jag att den gruppen är de informella kulturbärarna och att man ska lysa på dem.

Mats Hedlund gillar inte helt
att dagens vd bara ska vara ledare i stället för chef.

– Både delarna är viktiga, som motor och motorolja säger han och tillägger att ett utvecklat ledarskap inte utesluter behovet av att chefa ibland. Du kan inte heller ta alla ”krig” utan ett utvecklande ledarskap ger också utrymme för en viss portion ”låt gå mentalitet”.

Hur använder du ditt ledarskap i kris?

– Det blir tydligt att jag är chef och pekar med hela handen. Diskussionerna blir kortare. Jag känner att det finns en förväntan på att man kliver in när det blåser.

Att känna ett mått av otillräcklighet är det svåra med ledarrollen, anser Mats Hedlund som känner sig trygg i rollen men vet genom medarbetarundersökningar det alltid finns önskemål om mera tillgänglighet, även om han alltid har ”dörren öppen”.

Hos Kronfågel tas beslut genom att på ledningsgruppsnivå få upp många frågor till diskussion på bordet.

– Jag kan ha en ide om hur det går till och ska se till att vi driver åt rätt håll.

Hur tar du beslut?

– Jag tar dagligen beslut som ska vara underbyggda. Jag gillar inte att skjuta från höften. 80 procent rätt och 100 procent av besluten ska komma i tid brukar jag tänka.

Artikeln är en del av vårt tema Chefsintervjun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11