23948sdkhjf

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

DLF Innovationsrapport isolerar fyra framgångsfaktorer för en framgångsrik produktlansering.

Marketing Clinic har på uppdrag av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) tagit fram en innovationsrapport för 2019. Rapporten är tänkt att att hjälpa DLFs medlemmar med sina produktinnovationer och ska även fungera som en slags "verktygslåda" i det arbetet. Enligt rapporten är vikten av innovation hos leverantörerna nu viktigare än någonsin tidigare.

– Varumärkesleverantörer måste utveckla sitt erbjudande och adderas värde för konsumenten. Det finns inget alternativ - alternativet är att vi utvecklar vårt EMV-erbjudande, säger en representant från ledningsgruppen

Rapporten fokuserar på produktinnovation ur flera synvinklar men formulerar även fyra särskilda framgångsfaktorer: förstå konsumenten, förstå kunden, säkerställ rätt förutsättningar i organisationen och att använda stödjande processer och arbetssätt.

Som exempel på konsumentförståelse tar rapporten bland annat upp hur Lego efter att ha träffat konsumenter insett att det spår de själva trodde var rätt väg, nämligen att göra det enklare för den stressade konsumenten genom en förenklad produkt, var fel. Det kunderna egentligen ville ha var en utmaning som de kunde känna stolthet över.

För användandet av stödjande verktyg och arbetssätt tar rapporten upp tre verktyg: innovationsportföljen, innovationsresan och öppen innovation där Icas samarbete med Oumph samarbete med så kallade "co-branding" är ett exempel, alltså där båda företagens varumärken är avsändare till produkten.

Rapporten tar upp en rad olika exempel på lyckade produktlanseringar, framförallt produkter som tidigare blivit utnämnda till årets dagligvara (som utses av DLF) där tio av de senaste tolv produkterna fortfarande finns kvar på marknaden, oftast med både god penetration och distribution.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så många Nettobutiker säljs till Coop-föreningarna

CBS tänker bara behålla cirka 70 av de 162 butikerna.

Köttbulleföretag i konkurs

Axfood vill bli större i Linköping

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Papper på prästosten ersätter plasten

Plus

Mötet
”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

Lena Hägg på Happy Food i Uppsala har en hektiskt tid. Förutom verksamheten med mat till förskolor och privatpersoner har hon nytillskottet – en butik.

Nyhetsbrev

Arkiv

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir butikschef i försenad Willysbutik

Här landar Icas nya måltidspilot

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Plus

Urstark trend – vegetariska kampanjer ökade 35 procent

Här stänger andra Handlar'n-butiken på två år

Framtidstron sjunker mest inom dagligvaruhandeln

Chefen har ordet
”Polisens rånreklam skadar butikerna”

Sushirullen i nytt franchisekoncept: ”Flera butiker klara”

Seger för Skånemejerier – Ingen prövning av ostaffär

Tre stora mejerier får inte ta kontroll över kända varumärken.

Gränshandeln väntas fördubblas till 2030 – Nordby supermarket bygger ut

Polarbröd, Vegme och Kalla i smörgåssamarbete

Handlare dumpar djurmaten efter nya avgifter: ”Det är horribelt”

Ica-butik satsar fem miljoner på ombyggnad

Konstnärlig mjölk

På nytt jobb
Mat.se värvar från modebranschen

På nytt jobb
Hon är Hemköps nya e-handelschef

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd lämnar

Butik i Köping satsar miljoner på ombyggnad

Coop Värmland effektiviserar – flera sägs upp

HK Scan lämnar Siljans Chark

Maxat Maxi i jul

Nu startar Coop skivbolag

Coop och Catena i slutförhandlingar om jättelagret

Svenskt i matkassen – en vinst för bönderna

På nytt jobb
Han blir CFO på Lantmännen

Icabutikens reklammiss – använde Lidls te

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.128