23948sdkhjf

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

DLF Innovationsrapport isolerar fyra framgångsfaktorer för en framgångsrik produktlansering.

Marketing Clinic har på uppdrag av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) tagit fram en innovationsrapport för 2019. Rapporten är tänkt att att hjälpa DLFs medlemmar med sina produktinnovationer och ska även fungera som en slags "verktygslåda" i det arbetet. Enligt rapporten är vikten av innovation hos leverantörerna nu viktigare än någonsin tidigare.

– Varumärkesleverantörer måste utveckla sitt erbjudande och adderas värde för konsumenten. Det finns inget alternativ - alternativet är att vi utvecklar vårt EMV-erbjudande, säger en representant från ledningsgruppen

Rapporten fokuserar på produktinnovation ur flera synvinklar men formulerar även fyra särskilda framgångsfaktorer: förstå konsumenten, förstå kunden, säkerställ rätt förutsättningar i organisationen och att använda stödjande processer och arbetssätt.

Som exempel på konsumentförståelse tar rapporten bland annat upp hur Lego efter att ha träffat konsumenter insett att det spår de själva trodde var rätt väg, nämligen att göra det enklare för den stressade konsumenten genom en förenklad produkt, var fel. Det kunderna egentligen ville ha var en utmaning som de kunde känna stolthet över.

För användandet av stödjande verktyg och arbetssätt tar rapporten upp tre verktyg: innovationsportföljen, innovationsresan och öppen innovation där Icas samarbete med Oumph samarbete med så kallade "co-branding" är ett exempel, alltså där båda företagens varumärken är avsändare till produkten.

Rapporten tar upp en rad olika exempel på lyckade produktlanseringar, framförallt produkter som tidigare blivit utnämnda till årets dagligvara (som utses av DLF) där tio av de senaste tolv produkterna fortfarande finns kvar på marknaden, oftast med både god penetration och distribution.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Han blir vd för Linas Matkasse

Butikschefen skuren vid knivrån

Ica-butik i konkurs – kylbytet blev för mycket

Handlare ger kraftig rabatt till ortsbor: ”Viktigt med inflyttning”

Det ska löna sig att bo i inlandet. Det anser Ica-handlaren Nils Wikberg som ger fem procents rabatt till ortsborna.

Uber Eats i samarbete med Icabutik och saluhall

Nyhetsbrev

Efter stängningen – Icas nya måltidspilot

Arkiv

Uppgifter: Ica lägger ned unik butik i centrala Stockholm

Riksbyggen nästa köpare när Coop Värmland fortsätter avyttra mark

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Axfood lanserar nytt eget varumärke

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Bekräftat: 13 sägs upp när Ica stänger på Sveavägen

Butiken stänger den 20 december.

Fem förflyttningsområden – här är Icas plan framåt

Förflyttningarna rör hela eller stora delar av koncernen.

Stillsam prisutveckling i november

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Svenska importörer nobbar gängens avokador

Hajens hjältar hyllades

Chefen har ordet
”Vi ska vara lokala världsmästare”

Glömde skanna allt utom mjöl – frias i tingsrätten

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Coop Värmland flyttar flytten

Nya regler, canabinoider och matfusk

Julskinkan krymper

Icas butiker: Bäst för Maxi – sämst för Supermarket

Nu blir Servicehandelsdagen Dagabs

Lidingöplanen: Ica i botten och bostäder på toppen

Debatt
Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Så agerar kunderna online

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Krönika
”Greta ser dig – dags att tänka om”

Plus

Mötet
"Jag lockades av att kunna påverka nu"

Axfood: Lagerflytt ger tillfälligt högre kostnader

Coops foodtruck bidrar till Musikhjälpen

Axfood och Coca-Cola börjar med förarlösa transporter

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.218