23948sdkhjf

Det svenska julbordet blir grönare

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Långsam men stadig utveckling år för år.

Traditionsenligt sedan 2013 presenterade Livsmedelsföretagen sin årliga julmatsundersökning, den här gången på Lantmännens huvudkontor i Stockholm. I samband med undersökningen visades även en rad nya julprodukter upp från Livsmedelsföretagens medlemmar däribland Orklas nya sill med smak av Earl Grey, pepparkakskulor från Göteborgs Kex och Lantmännens helt egna vodka.

Läs också: Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Undersökningen visade att det svenska julbordet är traditionsenligt där julskinkan fortfarande är den helt klart mest populäraste rätten där 25 procent rankar den högst, liksom förra året, vilket dock är en minskning från 35 procent år 2013. Andra- och tredjeplaceringarna Janssons frestelse och sill fortsätter dock att klättra ikapp Även om köttätandet fortfarande är starkt uppger 1 av 6 att de tänker äta mindre kött i år.

– Förändringarna är väldigt små år för år, här är svenskarna väldigt traditionsenliga. Men man kan se att saker förändras i vissa riktningar genom åren. Det märks inte minst bland de nya produkterna som har många traditionella smaker men i nya variationer och kombinationer, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen.

Ris à la Malta är fortfarande den mest populära efterrätten, så även musten på dryckessidan.

Tittar man på vilka åldersgrupper som äter ser man dock att Ris à la Malta är mest populär bland de äldre och att populariteten dalar ju yngre de tillfrågade var.

Läs också: Lantmännens Gogreen lanserar mathandel

– Gillar man Ris à la Malta ska man passa på att äta den nu innan de yngre tar över tillagande av julmaten för då försvinner den nog, säger Daniel Emilson, press- och mediechef på Livsmedelsföretagen som presenterade undersökningen.

I undersökningen framkommer även att julen är den period då alla vill laga maten själv, hela 93 procent kommer inte att beställa mat från en restaurang, cateringfirma eller matkasseföretag, samma siffra som förra året.

Den egenskap som högst värderades hos julmaten var att den var svenskproducerad, det ansåg 47 procent, vilket är en minskning från 2019 då den siffran låg på 59 procent. På andra plats hamnade hög kvalitet som det viktigaste.

– Vår teori är att för många konsumenter har kvalitet och svenskproducerad blivit samma sak, säger Daniel Emilson.

I undersökningen framkommer det även att ansvarsfördelningen i köket under julen fortfarande är snedfördelad. Andelen män och kvinnor som inte deltar alls i julstöket är nästa lika stor med 13 respektive 12 procent men andelen kvinnor som tar ett stort eller fullt ansvar uppgår till 41 procent där motsvarande siffra för männen ligger på 23 procent.

Undersökning utfördes av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen mellan 15-19 november där 1 102 telefonintervjuer gjordes.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coronaviruset
Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Tungt investerande Coop Väst tappade vinsten

Nu värderas Ica och Axfood högre

Coronaviruset
Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Nyhetsbrev

Plus

Kartan: Här är alla Lidls butiker – och så vill de växa: ”Mycket kvar att göra”

Lidl har planer på att att växa rejält inte minst i västra Stockholm och i Göteborg. Det och mycket mer avsläjar fastighetsdirektören Thomas Brattlöw i Fri Köpenskaps stora intervju och kartläggning.

Arkiv

Coronaviruset
Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

1

Ny storfusion på gång inom Coop

Lidl förbereder mark i gränshandelsområde

Fler Hemköpshandlare igång med e-handeln – men svårt att snabba på processen

Coronaviruset
Hemköpshandlare stöttar kollegor i city – 10 procent rabatt mot kvitto

Många citybutiker har det tufft just nu. Flera butiker har nu börjat med rabatt för att stötta.

Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Liten konsumentförening tar över Nettobutik

Ica Pronto rullas ut brett – 60 butiker inom kort: ”Stöd i en svår situation”

Ambitionen är att 150 butiker ska ansluta under våren.

Coronaviruset
Flyttar fram Icanders öppning

Plus

Budskapet: Från stormarknad till matmarknad

Stort fokus på upplevelser under den gigantis Euroshop-mässan.

Producenter vädjar till dagligvaruhandeln – "köp lokalt"

Willys tar över Hemköpsbutik i höst

Coop Oskarshamn ska också driva ”Netto”-butiker med CBS

Flexibel seniorrabatt – nytt grepp för att rädda äldre

Maxi-butik bygger om och ut: ”Blir lite som en handelsplats”

Coronaviruset
Svensk Dagligvaruhandel slår larm: Svårt att anställa permitterade – de är hellre lediga

”Permitteringsreglerna försvårar för dagligvaruhandeln att hitta personal”, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Coronaviruset
Ansträngd situation i Coops lagerterminal – söker personal

Personalbristen är tydlig på Coops lagerterminal i Upplands Bro.

På nytt jobb
Tidigare Netto-vd blir ny försäljningschef på Willys

Jan Richter efterträder Peter Holm som försäljningschef på Willys.

Nettoköpet och e-handeln fick KF:s resultat att rasa

Coronaviruset
Lidls krispaket – morgonöppet och plexiglas

Coronaviruset
Här stänger Coop för att kraftsamla personal

Chefen har ordet
”Rimligt att vi i vår bransch applåderar för oss själva”

På nytt jobb
Hon går från Martin & Servera till Ica

Coronaviruset
Säljarna rycker ut och plockar varor

Coronaviruset
Nu ska samhällsviktiga yrkeskategorier specificeras

Coronaviruset
”Vi måste gå till handling nu, Anders Svensson”

Ny Ica-butik öppnar på onsdag

Coronaviruset
Lidl i samarbete med hotellkedja – säkrar bemanning

Coronaviruset
Livsmedelsproduktion klassas som samhällsviktig

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.156