23948sdkhjf

Julkalender för jämställdhet – tunga branschprofiler bakom luckorna

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Ladies of FMCG vill lyfta goda exempel.

En virtuell julkalender för jämställdhet. Med tunga ledare inom branschen bakom luckorna. Initiativet står nätverket Ladies of FMCG för.

Läs också: ”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Vi gör kalendern för att lyfta goda exempel, säger Hanna Mannberg, medgrundare av Ladies of FMCG.

December är julkalendermånad. Ladies of FMCG har valt att göra en alldeles egen variant på Linkedin. Varje dag öppnas en virtuell lucka. Bakom döljer sig 24 vd:ar och HR-direktörer inom dagligvaruhandel, FMCG och food service.

– Fler kvinnor inom FMCG i allmänhet och i ledande positioner i synnerhet är utvecklande och viktigt för vår bransch, och då betyder ett nätverk som Ladies of FMCG oerhört mycket, säger Mats Hedlund, vd för Kronfågel, som förklaring till sin medverkan i julkalendern.

Jennifer Friman, vd Movement, tvekade inte heller att ta hand om en lucka.

Läs också: Vinnarna utsedda – de får mentorstipendierna

– Jag blev glad när jag fick frågan. Det finns otroligt många kompetenta kvinnor inom dagligvarubranschen, men inte alltid i roller med affärsansvar. Det handlar om att göra våra företag medvetna samt att planera för och utveckla kvinnor att ta dessa positioner. 

Andra som kommer att ge konkreta tips för jämställda arbetsplatser är Per Strömberg, vd Icagruppen, Klas Balkow, vd Axfood, Carl-Johan Stålhammar, vd Coop Gotland, Karolin Kull, grundare Mathem, Ulrika Palm, vd Midsona, och Sara Berger, vd Sydgrönt. Bara för att nämna några.

– Vi har med både män och kvinnor i kalendern då vi är övertygade om att vi alla tjänar på en mer jämställd bransch, säger Hanna Mannberg.

Att få ihop tunga branschprofiler till 24 luckor var inget problem.

Vi är fantastiskt glada över den respons och det engagemang som vi har fått, säger Veronica Kumlien, medgrundare av Ladies of FMCG.

Mer om: Ladies of FMCG
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Efter Netto-affären – så många butiker ska Coop lägga ned

”Det rör sig inte om många”, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.

Icahandlare i Stockholm får inte sälja tobak – biter ifrån

Ingen ny Ica – Träffpunkten får ny ägare

Chefen har ordet
Målet arbeta för lyckligare mänsklighet – då som nu

Norrlandsrestaurang har öppnat lanthandel i Stockholm

Nyhetsbrev

De är Sveriges grönaste varumärken

Arkiv
Plus

Mötet
Han ska lösa veganostgåtan

34 färska miljoner in i en investeringsrunda och ett sålt tech-bolag borgar för att Sorosh Tavakoli kan nå sitt mål, att ta fram en veganost som smakar gott. – Jag kan ge projektet den tid det behöver.

Så är planen med Icanders

Den kombinerade butiken och restaurangen får 240 kvadratmeter kundyta och över 100 sittplatser.

All engångsplast borta på Lidl

1

Krav på ny kontantutredning får stöd av Hemköpshandlare

Willys butiksbyggare bjöd på jobbet

Här bygger de Göteborgs första sociala matbutik.

Plus

Vassa andelsspel en vinst för Årets förbutik

1

Ica lanserar klimatkasse

Lidls unika Visbybutik snor butikschef från Ica Maxi

Ännu en Maxi blir med restaurang – så ska den se ut

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Därför tappar dagligvaruhandeln mark

Matpriserna sjönk måttligt under årets fattigaste månad

En tredjedel omställda – här är nästa fem Netto som blir Coop

Handlar’n går över till Ica – fyrdubblar ytan

Eurocashbutik blir Willys – öppnar 2021

Plus

Butiksspaning: Rymligt och rent

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

Plus

Mötet
Ökade 20 miljoner bara med ledarstilen

Stort bråk efter Coops nedläggningsbesked

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Krönika
”För att lyfta branschen måste vi mäta gemensamt”

Maxi-butiken storsatsar på eget kök

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Matexpert: För mycket fokus på klimat

Axfood Snabbgross öppnar sin 25:e butik

Chefen har ordet
”Detaljerna viktiga – även på nätet”

Ekomjölk i koldioxidneutral förpackning

Pricer backade – stororder ger jättelyft

På nytt jobb
Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Ica Maxi gör miljonsatsning på restaurang

Se alla Företagens egna nyheter

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.141