23948sdkhjf

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Egna kylar i 15 butiker blir steget mellan manuell disk och färdigpackat.

Mindre kött men bättre kött är parollen som Norvida lanserar sitt nya varumärke "Köttkultur" med. Med egna kylar i utvalda butiker är tanken att Köttkultur ska bli steget mellan det vanliga färdigpackade och de manuella diskarna,. Kylarna kan både fungera som ett komplement till de manuella diskarna eller som ett alternativ för de butiker som inte kan investera i en manuell disk.

– Utmaningen med en manuell disk är att det kräver en del resurser från butiken med ojämn försäljning och svårigheter med att behålla duktig personal och att det kan bildas köer under vissa intensiva perioder. Samtidigt finns det många fördelar då det för kunderna går att föra en dialog om köttet med personalen. Problemen för kunderna med det färdigpackade köttet blir då att veta vad som kommer smaka gott just ikväll, säger Johan Axenbjer.

För att åstadkomma det kommer sortimentet i kylarna dels att ha tydlig information om allt från ålder, ursprung och ras men även signalera just vad djuren ätit genom färgen på förpackningarna.

– Grunden är att alla betande djur ska ha ätit gräs i alla fall första delen av sitt liv, medan kycklingen föds upp långsamt på majs. Sen kan man se att till exempel det kött vi säljer från Nya Zeeland och Irland som endast ätit gräs är färgat grönt medan de som ätit spannmål har en brun förpackning. Kycklingförpackningarna blir gula och Iberico-köttet kommer att färgas rosa, säger Johan Axenbjer.

Förpackningarna i papp är dessutom mer hållbara än klassiska tråg och hållbarhet och sjysst djurhantering är också aspekter som kommuniceras på förpackningarna.

Just nu testas kylarna i ett femtontal olika butiker i Stockholm.

– Vår tanke är att det ska finnas kylar i hela landet men just nu testar vi i tre månader till för att se hur det går men målet är att kunna komma upp i kanske 300 butiker på sikt. Det är viktigt att vi väljer butiker som tycker det är roligt att arbeta med kött, säger Johan Axenbjer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109