23948sdkhjf

”Greta ser dig – dags att tänka om”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander undrar i en krönika vad handlarna gör för att inte tappa nästa generations kunder.

Räddningen för planeten, om det inte redan är för sent, kommer att vara Generation Greta. I vår undersökning ”Matrapporten 2019” har vi frågat vad konsumenterna känner klimatångest för. 31 procent får det av utlandsresor, 38 procent av importerad mat och 56 procent av plastemballage. Bryter man ned detta på åldersgrupper så ökar staplarna ju lägre ned i åldrarna man går. Enligt McKinsey anser nio av tio av dem som är födda 1995–2010 att företag har ett ansvar att ta itu med miljömässiga och sociala frågor. Det påverkar så klart deras konsumtion. Två tredjedelar bojkottar företag som inte lever upp till deras standard.

Om handeln inte ska tappa nästa generation kunder måste butikerna förändras. Och ja, jag vet att den största klimatpåverkan sker i själva produktionen, men vad gör ni som märks och syns i butikerna?

Hjälper ni kunderna att gå över till att äta grönare? Enligt en ny undersökning från Orkla så blir endast 22 procent inspirerade att välja vegetariskt när de handlar, ett uselt betyg.

Nyss hemkommen från London tittar jag avundsjukt på hur butikerna där underlättar för kunderna att äta grönare i en tid när vi eftersöker allt mer hjälp. Här underlättar butikerna genom att skala, hacka och kombinera råvaror så att de är redo för pannan. För de som vill ha ännu mer hjälp finns det vegetarisk färdigmat som Marks & Spencers ”Plant Kitchen” på olika avdelningar i butiken som hela tiden utgör ett grönare alternativ.

Hjälper ni kunderna att minska mängden plast? Det är ett faktum att man säljer fler tomater om de packas i ett tråg, men vi är passé med sådana tankar. Waitrose har tillsammans med rörelsen Unpacked börjat experimentera med att sälja i lösvikt, där kunderna förväntas ta med behållare. Detta minskar dels förpackningsmängden och dels volymen på köpen, där man kan köpa exakt efter behov och därmed minska svinnet. Enligt Unpacked kan man spara upp till 50 procent av CO2-utsläppen genom att handla utan förpackningar.

Hjälper ni kunderna att välja rätt? Jag vet inte utifrån vilka principer de olika kedjorna utvecklar sina planogram, men utgår från att Wikipedias definition ”en modell som bestämmer placeringen av produkter i butiken för att maximera försäljningen” stämmer. Är vi inte förbi detta? Det är dags att tänka om och ge de produkter som gör minst åverkan på planeten de bästa placeringarna och kampanjtorgen

Det här är naturligtvis långt ifrån allt som måste göras, men det måste gå åt det här hållet. Greta ser dig.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nästa fem Netto som blir Coop

3

Kunder och handlare rasar över Icas nya bonussystem

Picadeli lanserar "Picabowl"

Krönika
”Därför flyger för få produktnyheter”

Krismöte efter fiskestopp i Östersjön

Nyhetsbrev

Rekordförtroende för livsmedelsbranschen

Arkiv
Plus

Dagligvarugalan
Så ökade Årets dryckesbutik med 65 procent

Ica Nära Stabby i Uppsala bytte strategi – nu finns mat och dryck sida vid sida.

Kyrkor startar egen matbutik

City Gross lägger småbutikerna på is

Premiär för ny Stora Coop med 40 meter delikatess: ”Något utöver det vanliga”

Klart för ny Ica – öppnar 2022

Ica har gjort klart med en ny Ica Nära på 900 kvadratmeter.

Ica lägger ned Supermarket-butik

1

Debatt
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Ica sponsrar Food Tech 2020

Barn gör frätbomber – Coop plockar bort produkt från hyllan

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

På nytt jobb
Han blir Dagabs vice vd: "Extra väl lämpad”

Jordskredsseger – här är Årets Matbluff: ”De lurar både kunder och butikspersonal”

Knappt 20 000 konsumenter har sagt sitt i antitävlingen – här är vinnaren.

Förvandlade pelare till säljande display

Satsar på arbetsmiljön i kassan

På nytt jobb
Maxi-butik i stor omorganisation – utser ny butikschef

City Gross satsar på hälsa

Nypremiär för Astrid och aporna – Kale United vill bli vegansk folkaktie

På nytt jobb
Efter 99 år i familjen – handlare släpper anrik Ica-butik: ”Känns rätt”

På nytt jobb
Han blir hållbarhetsansvarig på SVDH

Banbrytande chefredaktör avliden

Papper på prästosten ersätter plasten

På nytt jobb
Han går in som vd i Clearon

Krönika
”Vi måste göra branschen het igen”

Axfood vill bli större i Linköping

Efter rånen – ser över kontanthanteringen

Köttbulleföretag i konkurs

EU diskuterar totalförbud av plastförpackningar

På nytt jobb
Hon blir hållbarhetsansvarig på Ica Fastigheter

På nytt jobb
Ny butikschef i Karlshamn

Här landar Icas nya måltidspilot

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.14