23948sdkhjf

”Greta ser dig – dags att tänka om”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Wallander undrar i en krönika vad handlarna gör för att inte tappa nästa generations kunder.

Räddningen för planeten, om det inte redan är för sent, kommer att vara Generation Greta. I vår undersökning ”Matrapporten 2019” har vi frågat vad konsumenterna känner klimatångest för. 31 procent får det av utlandsresor, 38 procent av importerad mat och 56 procent av plastemballage. Bryter man ned detta på åldersgrupper så ökar staplarna ju lägre ned i åldrarna man går. Enligt McKinsey anser nio av tio av dem som är födda 1995–2010 att företag har ett ansvar att ta itu med miljömässiga och sociala frågor. Det påverkar så klart deras konsumtion. Två tredjedelar bojkottar företag som inte lever upp till deras standard.

Om handeln inte ska tappa nästa generation kunder måste butikerna förändras. Och ja, jag vet att den största klimatpåverkan sker i själva produktionen, men vad gör ni som märks och syns i butikerna?

Hjälper ni kunderna att gå över till att äta grönare? Enligt en ny undersökning från Orkla så blir endast 22 procent inspirerade att välja vegetariskt när de handlar, ett uselt betyg.

Nyss hemkommen från London tittar jag avundsjukt på hur butikerna där underlättar för kunderna att äta grönare i en tid när vi eftersöker allt mer hjälp. Här underlättar butikerna genom att skala, hacka och kombinera råvaror så att de är redo för pannan. För de som vill ha ännu mer hjälp finns det vegetarisk färdigmat som Marks & Spencers ”Plant Kitchen” på olika avdelningar i butiken som hela tiden utgör ett grönare alternativ.

Hjälper ni kunderna att minska mängden plast? Det är ett faktum att man säljer fler tomater om de packas i ett tråg, men vi är passé med sådana tankar. Waitrose har tillsammans med rörelsen Unpacked börjat experimentera med att sälja i lösvikt, där kunderna förväntas ta med behållare. Detta minskar dels förpackningsmängden och dels volymen på köpen, där man kan köpa exakt efter behov och därmed minska svinnet. Enligt Unpacked kan man spara upp till 50 procent av CO2-utsläppen genom att handla utan förpackningar.

Hjälper ni kunderna att välja rätt? Jag vet inte utifrån vilka principer de olika kedjorna utvecklar sina planogram, men utgår från att Wikipedias definition ”en modell som bestämmer placeringen av produkter i butiken för att maximera försäljningen” stämmer. Är vi inte förbi detta? Det är dags att tänka om och ge de produkter som gör minst åverkan på planeten de bästa placeringarna och kampanjtorgen

Det här är naturligtvis långt ifrån allt som måste göras, men det måste gå åt det här hållet. Greta ser dig.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Nyhetsbrev

Arkiv

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Mathem dubblar i Göteborg

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.187