23948sdkhjf

”Oengagerat ledarskap ger oengagerad personal”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Lennart Jönsson i en krönika om hur ofta det brister i personalens sätt att ta emot kunderna.

Vilka är de främsta konkurrensmedlen för butikerna? Är det sortiment, priser, öppettider eller vilket pris man tar för plastpåsarna? Vi kan bara konstatera att i dag är det inte så stor skillnad på sortiment, varken på bredden, djupet eller priserna. Öppettiderna är i dag konkurrensneutrala och utgör ingen skillnad alls. Så vad återstår att konkurrera med? Personalen givetvis …

Läs också: ”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Vi kan med våra mätningar sedan några år tillbaka visa att personalens engagemang och sättet att ta emot kunderna i butiken brister i de allra flesta butikerna. I över hälften av butikerna har personalen dragit ned det totala betyget.

Ska man vara riktigt ärlig är det ett under att det kan fungera så i dag, på en marknad med en hårdnande konkurrens. Varför inser inte butiksägare och butikschefer att personalen utgör kanske det största enskilda konkurrensmedlet av dem alla. Eller gör de det och bara struntar i det för att ”kunder kommer ju ändå” eftersom ”tio miljoner svenskar ska äta och dricka något i hemmet”.

De tycker förmodligen att det skulle kosta för mycket eller så är det bara ren okunskap om vilket värde personalen kan skapa i butiken. Hur då undrar ni? Det är värdefullt att som kund bli uppmärksammad och igenkänd. Hur många av er har besökt butiken ni handlar ofta i, men där personalen som ni känner igen knappt hejar eller möter er blick? Än mindre är uppmärksamma när ni behöver hjälp.

När man besöker en butik första gången hittar man inte så lätt och man behöver inte vara Einstein för att se om någon kund ser fundersam ut, och skulle behöva hjälp. I våra bedömningar så agerar vi medvetet på detta sätt för att se om någon i personalen uppmärksammar detta, men det sker bara i undantagsfall. Kanske för att det stör dem eller för att de inte fått instruktioner om hur de ska hantera den typen av situationer.

Om man tycker att kunderna är ett störande moment i sitt arbete har man förmodligen valt fel yrke, eller inte fått rätt instruktioner. I grunden är det en ledningsfråga att få personalen att trivas, bli rätt tränad och förstå i hur man ska hantera kundmötet. Oengagerad ledning ger oengagerad personal och i förlängningen en väldigt tråkig butik att handla i. Ett exempel är när butiken sätter en vegetarian som ansvarig för den manuella charken, en avdelning och kategori som kan vara viktig för såväl lönsamhet som profil.

Det är ju som de flesta förstår väldigt enkla åtgärder som krävs av ledningen – om man vill göra skillnad på en marknad som samtliga svenskar har en relation till.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coops jättelager läggs på is

Plus

Mötet
"Jag är van att bli lyssnad på"

Icaprofilen Ulf Davidson ser tillbaka på en lyckosam karriär och vill ge tillbaka – både till Ica och till hembygden. Här tipsar har färska handlare.

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Så snabbt ökar sjukskrivningarna i butik

Coop lägger ned Netto-butik

Netto-butiken i Tidaholm ställs inte om till Coop.

Nyhetsbrev

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Arkiv

Coronaviruset
Trängselansvarig i branschens nya direktiv till butikerna

De tar över "Världens mat"

Ny ordförande för Svenska Retursystem

Ny vd på Dava Foods

Ny dagligvarubutik planeras i sjuvåningshus – 2 200 kvadratmeter

Butiken planeras på Grisbacka i Umeå.

Ägg och knäckebröd ökar i efterfrågan

Nya problem för Willys butiksplaner i Laholm

Urban Delis första pop-in-shop – premiär på Hemköp

Personalen rusar till Handels

Coop säljer mer mark på Tullholmen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Krönika
”Glöm inte att leda med både hjärna och hjärta även i kris”

Coronaviruset
Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Så tros påsken påverkas: ”Styr om till mer paketerat”

Coronakrisen tros påverka påskförsäljningen både geografiskt och när det gäller sortimentet. ”Vi styr om mot mer färdigpackat”, säger Icahandlaren Håkan Börjesson.

1

Chefen har ordet
Magnus Johansson: ”Våra system har stått pall i krisen”

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Coronaviruset
De skiftar från matproduktion till skyddsvisir

Coronaviruset
Nielsen: Så har corona påverkat handeln – och så kan det utvecklas

Hur har försäljningen påverkats av covid-19 och vad händer om myndigheterna tar till ännu skarpare åtgärder? Det har analysföretaget Nielsen undersökt.

Walmart tar tempen på sina anställda

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Ica går om Coop i hållbarhetstoppen

Brist på svensk färs i butikerna

Butik i konkurs i Oxelösund

Fortsatt oro bland producenterna

Coronaviruset
Butikens nya bil fick rutan krossad – skulle leverera mat till riskgrupper

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Efter 46 år kan lanthandeln återuppstå

1 300 ansökningar till Coops lagerterminal

Coronaviruset
Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Nu värderas Ica och Axfood högre

Se alla Företagens egna nyheter

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sänd till en kollega

0.156