23948sdkhjf

Pricer backade – stororder ger jättelyft

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Pricers omsättning och vinst sjönk under det fjärde kvartalet, men orderingången ökade med över 200 procent.

Läs också: Här presenterar Pricer sin nya plattform

Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, redovisar ett resultat efter skatt på 19,2 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2019 (25,8). Resultatet per aktie uppgick till 0:17 kronor (0:23).

Nettoomsättningen uppgick till 238 miljoner kronor (386).

Orderingången var 843 miljoner kronor (274), en ökning med 208 procent jämfört med samma period föregående år. I orderingången för kvartalet ingår en större order på cirka 625 miljoner kronor från en ledande amerikansk detaljhandelskedja, uppger bolaget.

Bruttomarginalen uppgick till 36,3 procent (20,6) och rörelseresultatet blev 24 miljoner kronor (29).

Läs också: Strongpoint ska revolutionera handeln med hjälp av USA-jätte

Styrelsen föreslår en utdelning om 0:80 kronor per aktie för helåret 2019 (0:60).

Pricer går in i 2020 med en "rekordhög" orderstock om drygt 730 miljoner kronor på en marknad som visar tydliga tecken på fortsatt stark tillväxt.

Så sammanfattar Pricers vd Helena Holmgren utvecklingen i bokslutsrapporten.

"Vår samlade bild kvarstår att marknadsaktiviteten är hög och att våra satsningar på försäljnings- och marknadsrelaterade aktiviteter genererat ett ökat intresse för våra produkter på flera marknader. Marknadspotentialen är fortsatt mycket stor då penetrationsgraden av ESL (Electronic Shelf Label)-system är väldigt låg och pappersetiketten fortfarande den främsta konkurrenten", skriver hon.

Läs också: Fortsatt tilllväxt för Zetadisplay

Helena Holmgren uppger vidare att det är för tidigt att dra slutsatser avseende coronavirusets effekter på bolagets produktions- och leveranskapacitet, men skriver att bolaget följer utvecklingen noga och är i nära dialog med sina underleverantörer.

"För leveranser i närtid har vi en tillräcklig lagernivå", skriver hon.

Under det fjärde kvartalet uppgick Pricers orderingång till 843 miljoner kronor (274), en ökning med 208 procent jämfört med samma kvartal föregående år. I orderingången ingår en större uppföljningsorder om cirka 625 miljoner kronor från en ledande amerikansk detaljhandelskedja avseende installation av Pricers system i ytterligare 450 butiker i USA under 2020, vilket bolaget tidigare meddelat.

Helena Holmgren upprepar tidigare besked om att tidpunkten för stora kundprojekt skapar volatilitet sett till både orderingång och omsättning.

Källa: Nyhetsbyrån Direkt
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Nyhetsbrev

Arkiv

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Orkla köper Havrefras

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Mathem dubblar i Göteborg

Mat och apoteksvaror i samma påse

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.145