23948sdkhjf

På plats hos de svenska utställarna på Biofach

Europas största ekomässa Biofach såg inte ut att minska i intensitet när den traditionsenligt anordnades i Nürnberg i mitten av februari, allt under årets slogan "Ekologiskt levererar". Fri Köpenskap var på plats för att se om årets upplaga levde upp till sin slogan.

Läs också: 6 av 10 företag tror på ökning av ekologiskt

Inledningstalare på mässan var den kända primatologen Jane Goodall som talade om vikten av att framtidens jordbruk måste ta ett helhetsgrepp om allt från miljöfrågor till monokultur och att svaret är hållbart ekologiskt jordbruk. Biofach slog även i år rekord i antalet utställare, hela 3 500 i år att jämföra med föregående års 2 983, mycket på grund av en helt ny hall.

Den svenska ekomarknaden har sett en avmattning under det senaste året men den trenden avspeglar sig inte i resten av Europa, vilket framgick av färska siffror som presenterades under Biofach. Under 2018 passerade den ekologiska försäljningen i världen 100 miljarder dollar för första gången och den europeiska marknaden ökade med hela 8 procent.

– Ekobranschen håller kanske på att sakta in något just nu i Sverige men det händer mycket hela tiden. Vi ser flera olika trender samtidigt och det finns flera perspektiv med olika långa horisonter. Eko växer på olika håll och platser så man ska nog inte räkna ut det ekologiska ännu, säger David Bjelke från Ekologiska Lantbrukarna som ställde ut på Biofach.

Sverige hade som förra året en egen monter på mässan anordnad av Business Sweden där sju företag presenterade sig själv och sina produkter. I år stod montern inte i den internationella avdelningen utan fick dela plats med de andra skandinaviska länderna i en annars helt tysk hall.

Läs också: Ekologiskt saktar in

– Det är prestigefullt då många kämpar för att hamna här. Det blir en bra mix där många tyska inköpare som rör sig omkring, vilket alltid är intressant med tanke på att Tyskland är Sveriges största exportmarknad. Det är helt klart ett uppköp att hamna här, säger Marie Jaeger på Trade Fair Agency som är Biofachs officiella representant i Sverige.

Förutom mellanmålsföretaget Dejunked och glassföretaget Lily & Hannas är samtliga utställare nya på Biofach.

– Det beror inte så mycket på bristande intresse som att de har fullt upp. En av dom som var här förra året fyllde upp hela sin orderbok för mer än ett års tid framöver, säger Marie Jaeger.

En unik produkt stod Renjer Snacks grundat av tre studenter, för vars torkade renkött först hade svårt att ens komma med på mässan.

Läs också: ”Fler vill att någon annan ska lösa vardagspusslet”

– Vi fick jobba lite extra för att vara med på mässan då det är omöjligt att kunna ekocertifiera vilda djur, renar kan aldrig bli fullt ut ekologiska men vi anser att de går bortom det, säger Anton Vänskä, medgrundare på Renjer.

Bland utställarna återfinns både de som vill sälja färdiga produkter som till exempel The Plant, vars biff baserad på rött ris och kidneybönor är så pass ny att den inte var klart till mässan i tid, samt företag som vill sälja råvaror till andra producenter som bärföretaget Polarica. En av dessa är Saltwell som har ensamrätt på ett särskilt salt från Atacamaöknen i Chile som innehåller 35 procent mindre natriumklorid.

– Vi finns redan i Sverige idag med Falksalt riktad mot konsumenter. Men vi är framförallt intresserade av att nå livsmedelsproducenter. Den tyska marknaden är högintressant då den här frågan blivit allt mer aktuell här och då är det framförallt köttindustrin och brödindustrin som blir intressant, säger Eva Linnestjerna, sales manager på Saltwell.

Olika företag med olika produkter stöter på olika problem, något som glassföretaget Lily & Hannas fått erfara både nu och de två år innan som de varit med på mässan.

Läs också: Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

– Det är svårt med mässor när man säljer frysta varor . Det är många små aktörer som är intresserade men med långa fryskedjor är det inte ovanligt att man kan komma upp kostnader som överstiger vinsten, säger Hanna Reimes, grundare av Lilys & Hannas.

Hur funkar det rent praktiskt?

– Det är en riktig pest med fryst! Jag fick skicka ner allt med frystransport till hotellet här som var snälla nog att förvara det åt mig. Det är dyrt och jobbigt men det är värt det.


Patrick Verkland på Humble Co presenterade bland annat företagets nya vattensnåla tandborstningstabletter.

Alger, kolsyrat te, tandkräm – och Coronaviruset

Tema för årets Biofach var vin, vatten, veganskt och olivolja vilket uppmärksammades med allt från provningar till föreläsningar.

Det inofficiella temat var dock coronaviruset som ofta kom på tal under både föreläsningar och bland vana utställare som i flera fall anmärkte att det kan ha minskat antalet besökare.

Vattentemat märktes bland annat av på Biofachs systermässa Vivaness som anordnades i samma lokaler. Där ställde svenska Humble Co återigen ut där de bland annat presenterade sin nya produkt: tandkräm i pillerform. Produkten som bara funnits på marknaden i tre veckor är just vattensnål då vatten ersätts av saliv från när man tuggar sönder tabletten.

– Vi är inte först med den här sortens produkt men vi har så pass stor spridning att vi kan skapa mer intresse för den än många andra. Det finns en del fördelar med tabletter framför vanlig kräm, bland annat tar det mindre plats vilket är bra vid transport och sen är de praktiska att ha med sig på till exempel resor, säger Patrick Verkland på Humble Co.

Läs också: Unikt trendbrott för Ica

När det kommer till veganska alternativ var det många utställare som profilerade sig i segmentet,. Från finskt håll låg fokus på havre och de enda två norska utställarna marknadsförde båda två ätbara alger.

– Alger är superfood med mycket d-vitamin, mineraler och protein. Vi siktar på att hitta andra producenter att leverera till då det är lätt att tillsätta alger till andra livsmedel då det förutom den goda näringsprofilen också är bra som emulgeringsmedel, säger Rolf Zimmerman från Norwegian Seaweed.

Annars var det som vanligt den danska montern som dominerade det skandinaviska startfältet, inte konstigt med tanke på livsmedelsindustrin betydelse för den danska ekonomin. Här kunde den som var intresserad testa allt från ekologisk whiskey till lyxiga kokosbollar, eller det världsunika kolsyrade teet från Köpenhamn.

– Jag fick idéen då jag jobbade som sommelier i flera år. Vin och te har liknande egenskaper och påverkas mycket av jordmån men även preparering. Vi blandar ett tiotal olika sorters teer av olika sorter som i också brygger vid olika temperaturer och med olika styrkor, allt påverkar slutresultatet, säger Jacob Kocemba, grundare av Sparkling Tea.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078