23948sdkhjf

Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

Michael Norris en av många experter som ska tala på Retaildagen om människan och tekniken inom framtidens detaljhandel.

En av talarna på vårens upplaga av Retaildagen är den internationellt uppskattade föreläsaren Michael Norris från Agency China. Resarch- och strategiexperten ska tala under rubriken ”What can Nordic retailers take away from China's New Retail”.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

– Min presentation handlar om Kinas nya detaljhandel. ”New Retail” är ett koncept som är banbrytande i Kina men som essentiellt handlar om att använda både hög- och lågteknologiska metoder för att öka intäkterna och minska kostnaderna per kvadratmeter i en butik. Det handlar om att göra butiker eller nätverk så effektiva som möjligt med hjälp av digitaliseringen, säger Michael Norris.

Begreppet New Retail är sprunget ur Alibabagrundaren Jack Mas vision om att använda ett ekosystem av ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnlösningar, logistik och underhållning och medier för en sömlös handel som kan beskrivas som omnikanal extra allt. 

Michael Norris menar att svenska och skandinaviska handlare bör fundera på hur det egna butiksformaten bäst kan nyttjas. I Kina sker mellan 25 och 30 procent av försäljningen av fast fashion online och stora klädbutiker och kedjor har drabbats hårt, menar han.

Därför konverteras underutnyttjade butiksytor och används av bland annat influerare och till olika sociala medier som vloggar. Det är bara ett exempel på hur e-handeln påverkat den fysiska handeln.

Läs också: Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

– Men jag tycker att det är bra exempel på en särskild lyhördhet och ett out-of-the-box-tänkande som också kan vara lärorika för skandinaviska detaljister.

Norris menar att skandinaviska och europeiska detaljhandlare i allmänhet måste bli bättre på att använda och förstå vikten av kommersiella inlägg i sociala medier.

– I Kina är sociala medier och e-handel tätt sammanlänkade, så jag har sett den kommersiella effekten av köpbara sociala medier-inlägg från start, säger Michael Norris och tillägger att i takt med att exempelvis Instagrams e-handelsintegrationer blir allt smidigare, med ett klick för att lägga till varan i kundvagnen och ett annat för att betala, så kommer det att bli en riktig game changer för detaljhandeln.

Samtidigt är det viktigt att hålla fast vid kreativiteten och inte förlora kundmötet och Michael Norris menar att det inte är bara guld och gröna skogar med nya affärsmodeller.

Läs också: RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

–  New Retail är inte perfekt. Men det som är värdefullt är att detaljhandelns aktörer uppmuntras att tänka på nya sätt och påskynda införandet av ny teknik. Men det handlar mycket om att maximera intäkterna och minimera kostnaderna. Detta sker ibland på bekostnad av kundupplevelsen. Modellen ger skandinaviska detaljhandlare stora möjligheter att få till den optimala balansen mellan nytänkande, design, kundupplevelse och digitalisering. 

RETAILDAGEN

När: 26 maj.

Var: Vasateatern, Stockholm.

Moderatorer: Vanessa Leporati och Johan Kaij.

Bland talarna: Michael Norris, Agency China, Theresia Philip Månsson, Clas Ohlson, Carl-Johan Stålhammar, Coop, Magnus Wåhlander, Stadium, Karel Dörner, McKinsey, Eva Lundström, Scandic Hotels, Anna Dhyre, Coreworkers samt Åsa Parsmo och Sofia Valentin, Customer Experience First.

Information och anmälan: retaildagen.se

Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078