23948sdkhjf

Retaildagen: Kinaexpert om banbrytande koncept

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Michael Norris en av många experter som ska tala på Retaildagen om människan och tekniken inom framtidens detaljhandel.

En av talarna på vårens upplaga av Retaildagen är den internationellt uppskattade föreläsaren Michael Norris från Agency China. Resarch- och strategiexperten ska tala under rubriken ”What can Nordic retailers take away from China's New Retail”.

Läs också: Så ska han göra sin Nära-butik till Sveriges största

– Min presentation handlar om Kinas nya detaljhandel. ”New Retail” är ett koncept som är banbrytande i Kina men som essentiellt handlar om att använda både hög- och lågteknologiska metoder för att öka intäkterna och minska kostnaderna per kvadratmeter i en butik. Det handlar om att göra butiker eller nätverk så effektiva som möjligt med hjälp av digitaliseringen, säger Michael Norris.

Begreppet New Retail är sprunget ur Alibabagrundaren Jack Mas vision om att använda ett ekosystem av ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, molnlösningar, logistik och underhållning och medier för en sömlös handel som kan beskrivas som omnikanal extra allt. 

Michael Norris menar att svenska och skandinaviska handlare bör fundera på hur det egna butiksformaten bäst kan nyttjas. I Kina sker mellan 25 och 30 procent av försäljningen av fast fashion online och stora klädbutiker och kedjor har drabbats hårt, menar han.

Därför konverteras underutnyttjade butiksytor och används av bland annat influerare och till olika sociala medier som vloggar. Det är bara ett exempel på hur e-handeln påverkat den fysiska handeln.

Läs också: Sevans vd: "Känner man att det vi gör har mening blir det resultat"

– Men jag tycker att det är bra exempel på en särskild lyhördhet och ett out-of-the-box-tänkande som också kan vara lärorika för skandinaviska detaljister.

Norris menar att skandinaviska och europeiska detaljhandlare i allmänhet måste bli bättre på att använda och förstå vikten av kommersiella inlägg i sociala medier.

– I Kina är sociala medier och e-handel tätt sammanlänkade, så jag har sett den kommersiella effekten av köpbara sociala medier-inlägg från start, säger Michael Norris och tillägger att i takt med att exempelvis Instagrams e-handelsintegrationer blir allt smidigare, med ett klick för att lägga till varan i kundvagnen och ett annat för att betala, så kommer det att bli en riktig game changer för detaljhandeln.

Samtidigt är det viktigt att hålla fast vid kreativiteten och inte förlora kundmötet och Michael Norris menar att det inte är bara guld och gröna skogar med nya affärsmodeller.

Läs också: RETAILDAGEN: ”Släpp kreativiteten lös”

–  New Retail är inte perfekt. Men det som är värdefullt är att detaljhandelns aktörer uppmuntras att tänka på nya sätt och påskynda införandet av ny teknik. Men det handlar mycket om att maximera intäkterna och minimera kostnaderna. Detta sker ibland på bekostnad av kundupplevelsen. Modellen ger skandinaviska detaljhandlare stora möjligheter att få till den optimala balansen mellan nytänkande, design, kundupplevelse och digitalisering. 

RETAILDAGEN

När: 26 maj.

Var: Vasateatern, Stockholm.

Moderatorer: Vanessa Leporati och Johan Kaij.

Bland talarna: Michael Norris, Agency China, Theresia Philip Månsson, Clas Ohlson, Carl-Johan Stålhammar, Coop, Magnus Wåhlander, Stadium, Karel Dörner, McKinsey, Eva Lundström, Scandic Hotels, Anna Dhyre, Coreworkers samt Åsa Parsmo och Sofia Valentin, Customer Experience First.

Information och anmälan: retaildagen.se

Arrangörer: Dagens Handel, Fri Köpenskap, Habit, Transport & Logistik Idag.

Mer om:Retaildagen
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nyhetsbrev

Arkiv

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

Mathem dubblar i Göteborg

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

1

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141