23948sdkhjf

Coop säljer 111 Netto-fastigheter för 1,9 miljarder

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

"Den sista pusselbiten i Nettoaffären", kommenterar Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader.

I september kunde Fri Köpenskap berätta att Coop Butiker & Stormarknader, CBS, hade för avsikt att sälja alla de fastigheter som ingick i köpet av Nettos svenska verksamhet. I samband med köpet tog CBS över 163 butiker och av dessa äger de 111 av fastigheterna själva. 

Läs också: Nästa fem Netto-butiker som blir Coop

Nu står det alltså klart att samtliga av dessa butiksfastigheter säljs. Köparen är det nordiska fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate som är specialiserat på fastigheter för dagligvarubranschen. Underliggande fastighetsvärde är cirka 1,9 miljarder kronor.

Butikerna har en totalyta på knappt 120,000 kvadratmeter, vilket ger en genomsnittlig butiksyta på drygt 1,080 kvadratmeter.

I butiksfastigheterna driver i dag CBS dotterbolag Coop Vardagshandel AB butiker under både Coop och Nettos varumärke. 65 av butikerna har snart ställts om till Coop och planen är att butikerna ska vara Coop under hösten.

Coop kommer fortsätta driften av butikerna precis som tidigare, men som hyresgäster från och med 10 mars då Cibus planeras tillträda fastigheterna.

Det här blir en strategiskt viktig affär för Coop, som innebär att vi kan fokusera helt på vår kärnaffär ­– att driva riktigt vassa dagligvarubutiker, samtidigt ser fram mot ett långsiktigt samarbete med Cibus som är experter på fastigheter inom dagligvarubranschen. Det är också den sista pusselbiten i Nettoaffären som blir mycket positiv för Coop både ur ett finansiellt perspektiv och för att vi på ett snabbt sätt kraftigt har ökat våra marknadsandelar, säger Christian Wijkström, vd för Coop Butiker och Stormarknader i en kommentar.

Med affären tar Cibus sitt första steg in på den svenska marknaden. Företaget äger sedan tidigare 142 fastigheter i Finland med dagligvaruhandelskedjor som ankarhyresgäster.

Vi är väldigt glada över att vi fått möjligheten att ta steget in i Sverige. Affären är strategiskt viktig för oss då det är relativt nybyggda och renodlade matbutiker i bra storlek och nu kan vi fortsätta vår framgångsrika strategi, att köpa enstaka fastigheter och portföljer som kompletterar den här affären i en ny geografi. Vi ser fram emot ett långvarigt och framgångsrikt samarbete med Coop, en stor och seriös aktör som fokuserar på kunden och har ett tydligt hållbarhetsarbete, vilket är viktiga punkter för oss, säger Sverker Källgården, vd för Cibus i en kommentar.

Mer om: Coop Netto
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Nyhetsbrev

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Arkiv

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.143