23948sdkhjf

Coop säljer 111 Netto-fastigheter för 1,9 miljarder

"Den sista pusselbiten i Nettoaffären", kommenterar Christian Wijkström, vd för Coop Butiker & Stormarknader.

I september kunde Fri Köpenskap berätta att Coop Butiker & Stormarknader, CBS, hade för avsikt att sälja alla de fastigheter som ingick i köpet av Nettos svenska verksamhet. I samband med köpet tog CBS över 163 butiker och av dessa äger de 111 av fastigheterna själva. 

Läs också: Ytterligare sex Netto blir Coop: ”Ett styrkebesked”

Nu står det alltså klart att samtliga av dessa butiksfastigheter säljs. Köparen är det nordiska fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate som är specialiserat på fastigheter för dagligvarubranschen. Underliggande fastighetsvärde är cirka 1,9 miljarder kronor.

Butikerna har en totalyta på knappt 120,000 kvadratmeter, vilket ger en genomsnittlig butiksyta på drygt 1,080 kvadratmeter.

I butiksfastigheterna driver i dag CBS dotterbolag Coop Vardagshandel AB butiker under både Coop och Nettos varumärke. 65 av butikerna har snart ställts om till Coop och planen är att butikerna ska vara Coop under hösten.

Coop kommer fortsätta driften av butikerna precis som tidigare, men som hyresgäster från och med 10 mars då Cibus planeras tillträda fastigheterna.

Läs också: Nästa fem Netto-butiker som blir Coop

Det här blir en strategiskt viktig affär för Coop, som innebär att vi kan fokusera helt på vår kärnaffär ­– att driva riktigt vassa dagligvarubutiker, samtidigt ser fram mot ett långsiktigt samarbete med Cibus som är experter på fastigheter inom dagligvarubranschen. Det är också den sista pusselbiten i Nettoaffären som blir mycket positiv för Coop både ur ett finansiellt perspektiv och för att vi på ett snabbt sätt kraftigt har ökat våra marknadsandelar, säger Christian Wijkström, vd för Coop Butiker och Stormarknader i en kommentar.

Med affären tar Cibus sitt första steg in på den svenska marknaden. Företaget äger sedan tidigare 142 fastigheter i Finland med dagligvaruhandelskedjor som ankarhyresgäster.

Vi är väldigt glada över att vi fått möjligheten att ta steget in i Sverige. Affären är strategiskt viktig för oss då det är relativt nybyggda och renodlade matbutiker i bra storlek och nu kan vi fortsätta vår framgångsrika strategi, att köpa enstaka fastigheter och portföljer som kompletterar den här affären i en ny geografi. Vi ser fram emot ett långvarigt och framgångsrikt samarbete med Coop, en stor och seriös aktör som fokuserar på kunden och har ett tydligt hållbarhetsarbete, vilket är viktiga punkter för oss, säger Sverker Källgården, vd för Cibus i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.125