23948sdkhjf

Icas försäljning sköt i höjden – bunkringseffekten störst i storstäder

Februari var en ovanligt stark försäljningsmånad för samtliga av Icas profiler, vilket till viss del kan förklaras med att månanden i år, med skottdagen, var en dag längre. Totalt ökade försäljningen för jämförbara Ica-butiker med 8,2 procent under februari, där kalendereffekten beräknades uppgå till plus 3,8 procent. Totalt sålde butikerna för 9 594 miljoner kronor under februari.

Även utan den kraftiga "skottdagseffekten" lyckas Maxi-butikerna stå ut i statistiken då dessa ökade sin försäljning med hela 10,6 procent. Näst bäst var Kvantum-butikerna som presterade en försäljning på 7,4 procent.

Sammanlagt i år har Icas butiker ökat sin försäljning med 6,5 procent och samtliga butiker har sålt för 19 398 miljoner kronor.

Den senaste tiden har det gått att läsa om att allt fler, på grund av oro för corona-viruset, har valt att bunkra med livsmedel, vilket har påverkat försäljningssiffrorna.

– Ja någon effekt kan man väl säga att det har varit. Det får man nog säga.
Till kvartalsrapporten kan vi ge lite mer färg på det här och hur det har
påverkat, säger Ola Fernvall till Nyhetsbyrån Direkt.

Hur stor en sådan eventuell bunkereffekt kan vara är dock svår att uppskatta.

– Bunkringseffekten har märkts främst i storstadsområdena men mindre i andra
delar. Det har också varit andra faktorer som påverkat och vi måste analysera
mer vad det är som har drivit försäljningen innan vi kan kvantifiera
effekten, säger Ola Fernvall.

Februari 2020 Januari – februari 2020
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 2 999 11,3% 10,6% 6 054 8,6% 7,9%
ICA Kvantum 2 374 9,3% 7,6% 4 819 8,0%                   6,3%
ICA Supermarket 2 810 5,2% 6,7% 5 692 3,8% 5,2%
ICA Nära 1 411 7,5% 7,4% 2 833 6,2% 6,2%
Total 9 594 8,4% 8,2% 19 398 6,6% 6,5%
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109