23948sdkhjf

”Så kan vi få branschen att framstå som proaktiv”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om att branschen behöver ta ett butiksperspektiv i hållbarhetsfrågan.

Hur viktigt är hållbarhet för dig och ditt företag? Officiellt är det en topprioriterad fråga i dagsläget. Men handen på hjärtat, hur många frivilliga uppoffringar har du gjort det senaste året för att dämpa ditt och ditt företags klimatavtryck?

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Enligt många undersökningar så lider många av klimatångest, vi vill handla produkter med lägre miljöbelastning och vi vill ha en jord som våra barn och barnbarn kan fortsätta att leva på.

Enligt Postnords senaste E-barometer har hållbarhet seglat upp som en av de viktigaste frågorna för konsumenterna som handlar på nätet. Men lever vi verkligen som vi lär? Vi säger en sak och gör sedan en helt annan. Om miljöfrågan är så viktig som vi säger så skulle vi se ett helt annat avtryck i våra konsumtionsmönster än vi ser i dag. Vi skulle också se många fler reella, frivilliga initiativ på miljöområdet än svulstiga policys och målsättningar som ligger långt fram i tiden – när dagens företagsledare sedan länge är pensionärer.

Nej, vi måste bli mycket mer konkreta och arbeta med de verktyg som vi har. I butiken sker en majoritet av köpbesluten och det är där vi kan påverka kunden till att flytta handen och välja produkter med lägre miljöbelastning. Visst du att fem av tio svenskar anser att de gör något för miljön? De vill däremot göra ännu mer och 70 procent känner sig mycket osäkra i sina miljöval och hela 77 procent tycker hållbarhet är viktigt när de shoppar.

Allvarligt talat, här har vi en väldigt stor möjlighet att styra och hjälpa kunden i butiken till rätt miljöval. Butiken kan bli den unika bryggan mellan kundens vilja och hennes praktiska handling och resultatet kommer att bli att vi får nöjdare och lojalare kunder. För att nå dit måste handel och leverantörer på allvar börja tala om hållbarhet på ett praktiskt plan – på ledningsnivå, i kategorimöten, på morgon- och säljarmöten i butik.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Framförallt behöver vi ta ett butiksperspektiv på hållbarhetsfrågan. Vi måste ställa oss följande frågor: Hur bygger vi våra avdelningar och gavlar så att de minst miljöbelastande produkterna får bäst synlighet? Hur hjälper vi kunden att navigera så att hon snabbt hittar de produkterna? Hur utbildar vi våra butiksmedarbetare så att de förstår hållbarhet och sin oerhört viktiga roll i butik? Hur arbetar vi proaktivt med hållbarhetsgrupper i butikerna vars främsta syfte är att säkerställa att frågan hålls konkret och levande? Hur utbildar vi kunderna? Hur mäter vi vår butiksförsäljning ur ett miljöbelastningsperspektiv så att miljöavtrycken också kan kommuniceras?

Det är jättefint med policys och långsiktiga mål men dagligvarubranschens styrka är ju att vi är snabba, operativa och väldigt kundnära. Nu gäller det att vi drar nytta av den styrkan också när det gäller hållbarhet. Lyckas vi med det kommer våra butiker att bli attraktivare och vår bransch att framstå som proaktiv. Vår värld kommer också att bli lite grönare.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House

Läs mer om: krönika | Martin Moström
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Dalsspiras Grillost även på Willys

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

Matpriserna på väg att återhämta sig

Arkiv

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

1

Nu stänger Netto för gott

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.125