23948sdkhjf

”Så kan vi få branschen att framstå som proaktiv”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Martin Moström i en krönika om att branschen behöver ta ett butiksperspektiv i hållbarhetsfrågan.

Hur viktigt är hållbarhet för dig och ditt företag? Officiellt är det en topprioriterad fråga i dagsläget. Men handen på hjärtat, hur många frivilliga uppoffringar har du gjort det senaste året för att dämpa ditt och ditt företags klimatavtryck?

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Enligt många undersökningar så lider många av klimatångest, vi vill handla produkter med lägre miljöbelastning och vi vill ha en jord som våra barn och barnbarn kan fortsätta att leva på.

Enligt Postnords senaste E-barometer har hållbarhet seglat upp som en av de viktigaste frågorna för konsumenterna som handlar på nätet. Men lever vi verkligen som vi lär? Vi säger en sak och gör sedan en helt annan. Om miljöfrågan är så viktig som vi säger så skulle vi se ett helt annat avtryck i våra konsumtionsmönster än vi ser i dag. Vi skulle också se många fler reella, frivilliga initiativ på miljöområdet än svulstiga policys och målsättningar som ligger långt fram i tiden – när dagens företagsledare sedan länge är pensionärer.

Nej, vi måste bli mycket mer konkreta och arbeta med de verktyg som vi har. I butiken sker en majoritet av köpbesluten och det är där vi kan påverka kunden till att flytta handen och välja produkter med lägre miljöbelastning. Visst du att fem av tio svenskar anser att de gör något för miljön? De vill däremot göra ännu mer och 70 procent känner sig mycket osäkra i sina miljöval och hela 77 procent tycker hållbarhet är viktigt när de shoppar.

Allvarligt talat, här har vi en väldigt stor möjlighet att styra och hjälpa kunden i butiken till rätt miljöval. Butiken kan bli den unika bryggan mellan kundens vilja och hennes praktiska handling och resultatet kommer att bli att vi får nöjdare och lojalare kunder. För att nå dit måste handel och leverantörer på allvar börja tala om hållbarhet på ett praktiskt plan – på ledningsnivå, i kategorimöten, på morgon- och säljarmöten i butik.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Framförallt behöver vi ta ett butiksperspektiv på hållbarhetsfrågan. Vi måste ställa oss följande frågor: Hur bygger vi våra avdelningar och gavlar så att de minst miljöbelastande produkterna får bäst synlighet? Hur hjälper vi kunden att navigera så att hon snabbt hittar de produkterna? Hur utbildar vi våra butiksmedarbetare så att de förstår hållbarhet och sin oerhört viktiga roll i butik? Hur arbetar vi proaktivt med hållbarhetsgrupper i butikerna vars främsta syfte är att säkerställa att frågan hålls konkret och levande? Hur utbildar vi kunderna? Hur mäter vi vår butiksförsäljning ur ett miljöbelastningsperspektiv så att miljöavtrycken också kan kommuniceras?

Det är jättefint med policys och långsiktiga mål men dagligvarubranschens styrka är ju att vi är snabba, operativa och väldigt kundnära. Nu gäller det att vi drar nytta av den styrkan också när det gäller hållbarhet. Lyckas vi med det kommer våra butiker att bli attraktivare och vår bransch att framstå som proaktiv. Vår värld kommer också att bli lite grönare.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Ica-butiken som maxar Paolos-produkter: ”Beställt in massor”

Ica Nära Finnboda i Nacka går mot strömmen och beställer in mängder av Paolos-produkter: ”Han tjänar ju inget på det”, säger butikschefen Stefan Bardevik.

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Nyhetsbrev

Arkiv

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

Mathem dubblar i Göteborg

Då öppnar Lidl:s nya stolthet

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Plus

Sveriges största Maxi öppnar nya restaurangen: ”Fräck och fräsig”

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

1

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Urban Deli hottar upp sin webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.156