23948sdkhjf

”Så kan vi få branschen att framstå som proaktiv”

Martin Moström i en krönika om att branschen behöver ta ett butiksperspektiv i hållbarhetsfrågan.

Hur viktigt är hållbarhet för dig och ditt företag? Officiellt är det en topprioriterad fråga i dagsläget. Men handen på hjärtat, hur många frivilliga uppoffringar har du gjort det senaste året för att dämpa ditt och ditt företags klimatavtryck?

Enligt många undersökningar så lider många av klimatångest, vi vill handla produkter med lägre miljöbelastning och vi vill ha en jord som våra barn och barnbarn kan fortsätta att leva på.

Enligt Postnords senaste E-barometer har hållbarhet seglat upp som en av de viktigaste frågorna för konsumenterna som handlar på nätet. Men lever vi verkligen som vi lär? Vi säger en sak och gör sedan en helt annan. Om miljöfrågan är så viktig som vi säger så skulle vi se ett helt annat avtryck i våra konsumtionsmönster än vi ser i dag. Vi skulle också se många fler reella, frivilliga initiativ på miljöområdet än svulstiga policys och målsättningar som ligger långt fram i tiden – när dagens företagsledare sedan länge är pensionärer.

Nej, vi måste bli mycket mer konkreta och arbeta med de verktyg som vi har. I butiken sker en majoritet av köpbesluten och det är där vi kan påverka kunden till att flytta handen och välja produkter med lägre miljöbelastning. Visst du att fem av tio svenskar anser att de gör något för miljön? De vill däremot göra ännu mer och 70 procent känner sig mycket osäkra i sina miljöval och hela 77 procent tycker hållbarhet är viktigt när de shoppar.

Allvarligt talat, här har vi en väldigt stor möjlighet att styra och hjälpa kunden i butiken till rätt miljöval. Butiken kan bli den unika bryggan mellan kundens vilja och hennes praktiska handling och resultatet kommer att bli att vi får nöjdare och lojalare kunder. För att nå dit måste handel och leverantörer på allvar börja tala om hållbarhet på ett praktiskt plan – på ledningsnivå, i kategorimöten, på morgon- och säljarmöten i butik.

Framförallt behöver vi ta ett butiksperspektiv på hållbarhetsfrågan. Vi måste ställa oss följande frågor: Hur bygger vi våra avdelningar och gavlar så att de minst miljöbelastande produkterna får bäst synlighet? Hur hjälper vi kunden att navigera så att hon snabbt hittar de produkterna? Hur utbildar vi våra butiksmedarbetare så att de förstår hållbarhet och sin oerhört viktiga roll i butik? Hur arbetar vi proaktivt med hållbarhetsgrupper i butikerna vars främsta syfte är att säkerställa att frågan hålls konkret och levande? Hur utbildar vi kunderna? Hur mäter vi vår butiksförsäljning ur ett miljöbelastningsperspektiv så att miljöavtrycken också kan kommuniceras?

Det är jättefint med policys och långsiktiga mål men dagligvarubranschens styrka är ju att vi är snabba, operativa och väldigt kundnära. Nu gäller det att vi drar nytta av den styrkan också när det gäller hållbarhet. Lyckas vi med det kommer våra butiker att bli attraktivare och vår bransch att framstå som proaktiv. Vår värld kommer också att bli lite grönare.

Martin Moström, strategisk rådgivare och vd på Retail House

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094