23948sdkhjf

Klimatinformation sänker avtrycket

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Många konsumenter vill ha klimatinformation när de handlar kött, och informationen påverkar deras beteende, även om de inte vill ha den.

Läs också: ”Antibiotikaresistens en smygande kris”

Så sammanfattade Anna Edenbrandt från SLU sin aktuella forskning, när hon presenterade den på ett frukostseminarium i regi av Handelsrådet och HUI Research.

Tillsammans med två forskarkolleger har hon publicerat rapporten ”Maten och klimatet – en experimentell studie av konsumenters klimatval”.

Att studera livsmedelskedjan är viktigt i sammanhanget, den står för 25-30 procent av de globala utsläppen av växthusgaser. 80 procent därav orsakas av djuruppfödning, och den ökande köttkonsumtionen späder på utvecklingen extra.

– Det finns tre instrument för att minska livsmedelskonsumtionens klimatpåverkan; skatt och subentioner, att påverka producenter och handel och att påverka konsumenternas inköp, säger Anna Edenbrandt.

Läs också: Hon ska göra Rise synligt på livsmedelskartan

Det är den sista delen hon har inriktat sin forskning på.

– Klimatinformation till konsumenter kan ha effekt. Undersökningar visar att konsumenter i allmänhet underskattar livsmedels klimatpåverkan mer än till exempel elektronikprodukters. Allra mest underskattar man klimatpåverkan från kött, säger hon.

Det finns många konsumenter som undviker information av olika slag. På klimatområdet kan det ofta kopplas till klimatångest, men det kan också vara fråga om ett strategiskt undvikande.

Inför det aktuella experimentet delade forskarna in de tillfrågade konsumenterna efter inställningen till klimatinformation. Dels de som efterfrågar information, och dels de som avböjer. I nästa steg delades deltagarna in i intresserade, likgiltiga och de som undviker information.

Läs också: Åsa Domeij: Lagstiftarna bör lära av historien

Deltagarna tillfrågades om tänkta onlineköp av färs.

– Nötkött är den livsmedelsgrupp som har högst klimatavtryck, säger Anna Edenbrandt.

Det finns ännu inte någon omfattande och enhetlig klimatmärkning av livsmedel.

– Därför har forskningen fått inrikta sig på experiment istället för att mäta faktisk handel.

Läs också: ”Förr fick man gå på riktiga utbildningar”

I undersökningen fick konsumenterna i två omgångar välja mellan nötfärs, fläskfärs, vegofärs och hybridfärs nöt/vego. Före och efter att de fått information om alternativens klimatpåverkan.

67 procent av deltagarna ville se klimatinfo, medan 33 procent avböjde. De som efterfrågade information hade bland annat större klimatoro och förtroende för klimatinfo.

Utfallet blev att i den andra omgången minskade gruppen som efterfrågat klimatinfo sin påverkan med 32 procent, medan gruppen som avböjt info ändå minskade sitt klimatavtryck med 12 procent.

Vid seminariet medverkade också Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij, som berättade om det pågående försöket med omfattande klimatmärkninge på Mat.se.

– Där minskade de kunder som var med i ett första test sin klimatpåverkan med 7-8 procent, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Gateau öppnar nytt – på nätet

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.141