23948sdkhjf

”Fysiska butiken viktig även för sociala kontakter”

Patrik Thulin, Retail Academics, skriver i en krönika om längtan efter en tid då butikerna åter blir en social arena.

Hur mycket jag än vill skriva om annat än corona så går det inte att ducka för situationen som påverkar min familj, vårt företag och så många människor i så många branscher. Vi som arbetar med dagligvaror har väl relativt sett klarat oss hyfsat, men jag ser många av våra kunder i sällanköp som kämpar för sin överlevnad.

Läs också: ”Glöm inte bort mängdbrotten”

Vilket retail-landskap och vilka nya shoppingbeteenden vi ska förhålla oss till när allt detta är över vet ingen av oss. Men när så mycket handlar om konsekvenserna av corona känner jag ett stort behov att prata om och fundera på de saker som händer här och nu.

Det blir allt tydligare att vi inser vikten av vårt sociala kontaktnät. En arena som vi tidigare kanske har tagit förgiven. Jag har själv arbetat i matvarubutik i många år och sett hur viktig den fysiska butiken är. Inte bara för att köpa mat ifrån, utan även för att skapa sociala kontakter, kanske speciellt för de personer som nu klassas som riskgrupper.

Vi ställer inte in, vi ställer om. De av oss som har möjligheten inrättar oss på våra hemmakontor, håller digitala möten och tvingas hitta lösningar på nya utmaningar. Den digitala revolution som pågått så länge påskyndas ytterligare. Vi möts nu online såväl på jobbet som privat. Vi gör affärer online, äter påsklunch online och vi kramas online. Den som tidigare tvekat att shoppa på nätet, har i coronans tid med stor sannolikhet slutat tveka.

I bakvattnet av minskade sociala kontakter har onlineshopping på riktigt hittat in även i vår bransch, att hitta en leveranstid i närtid är just nu lika troligt som att få skrapa triss i tv-soffan. Det är ingen djärv gissning att vi kommer ur denna kris med en online-affär på betydligt högre nivåer.

Läs också: ”Viktigt värna entreprenörskapet i butik”

Detta ger upphov till nya spännande frågeställningar, oavsett hur och när vi handlar behöver vi få koll på en förändrad kundresa och se online som en självklar kanal till kundens skafferi och kylskåp. Retail Academics valde tidigt att fokusera på kategoriutvecklingen online och vi ser därför – trots mörkret - en ljusglimt i affären.

Något har hänt. I butik, på nätet och också i vår affär. Vi ställer inte in, vi ställer om. Men jag kan inte låta bli att längta till en tid där butiken inte bara handlar om matglädje och frontade hyllor utan återigen blir en arena för mötet mellan oss människor. För att inte tala om när det blir dags att gå på allsvensk fotboll igen.

Var rädda om er därute!

Patrik Thulin, vd Retail Academics

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094