23948sdkhjf

”Fysiska butiken viktig även för sociala kontakter”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Patrik Thulin, Retail Academics, skriver i en krönika om längtan efter en tid då butikerna åter blir en social arena.

Hur mycket jag än vill skriva om annat än corona så går det inte att ducka för situationen som påverkar min familj, vårt företag och så många människor i så många branscher. Vi som arbetar med dagligvaror har väl relativt sett klarat oss hyfsat, men jag ser många av våra kunder i sällanköp som kämpar för sin överlevnad.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Vilket retail-landskap och vilka nya shoppingbeteenden vi ska förhålla oss till när allt detta är över vet ingen av oss. Men när så mycket handlar om konsekvenserna av corona känner jag ett stort behov att prata om och fundera på de saker som händer här och nu.

Det blir allt tydligare att vi inser vikten av vårt sociala kontaktnät. En arena som vi tidigare kanske har tagit förgiven. Jag har själv arbetat i matvarubutik i många år och sett hur viktig den fysiska butiken är. Inte bara för att köpa mat ifrån, utan även för att skapa sociala kontakter, kanske speciellt för de personer som nu klassas som riskgrupper.

Vi ställer inte in, vi ställer om. De av oss som har möjligheten inrättar oss på våra hemmakontor, håller digitala möten och tvingas hitta lösningar på nya utmaningar. Den digitala revolution som pågått så länge påskyndas ytterligare. Vi möts nu online såväl på jobbet som privat. Vi gör affärer online, äter påsklunch online och vi kramas online. Den som tidigare tvekat att shoppa på nätet, har i coronans tid med stor sannolikhet slutat tveka.

I bakvattnet av minskade sociala kontakter har onlineshopping på riktigt hittat in även i vår bransch, att hitta en leveranstid i närtid är just nu lika troligt som att få skrapa triss i tv-soffan. Det är ingen djärv gissning att vi kommer ur denna kris med en online-affär på betydligt högre nivåer.

Läs också: Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Detta ger upphov till nya spännande frågeställningar, oavsett hur och när vi handlar behöver vi få koll på en förändrad kundresa och se online som en självklar kanal till kundens skafferi och kylskåp. Retail Academics valde tidigt att fokusera på kategoriutvecklingen online och vi ser därför – trots mörkret - en ljusglimt i affären.

Något har hänt. I butik, på nätet och också i vår affär. Vi ställer inte in, vi ställer om. Men jag kan inte låta bli att längta till en tid där butiken inte bara handlar om matglädje och frontade hyllor utan återigen blir en arena för mötet mellan oss människor. För att inte tala om när det blir dags att gå på allsvensk fotboll igen.

Var rädda om er därute!

Patrik Thulin, vd Retail Academics

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Coop lägger ned butik – 17 anställda berörs

Siljans Chark överlever med nya ägare

Han blir handlare i en av Icas största butiker – säljer sin nuvarande Maxi

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

Lidlbutik nummer 195 öppnad i Trollhättan

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Arkiv

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Willys tar över efter Coop – öppnar ny butik

Krönika
Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Plus

Mötet
Nu skapar glassmästaren produkter med unga kvinnor som målgrupp

Dan Isaksson: ”Jag var den sista svensken att lämna när presidenten störtades”

Så många "Netto-butiker" kan bli Coopfranchise

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

Apohem växer och flyttar till nytt lager

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Ny Stora Coop – nuvarande butik läggs ned

Coop Nord etablerar en ny Stora Coop-butik i Holmsund utanför Umeå.

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

På nytt jobb
Från dagligvaruhandeln till trädgårdsbranschen

Plantagens nya vd har ett förflutet från HL Display, Ica Sverige och Procter & Gamble.

På nytt jobb
Ny vd för Trensums Food

Pricer får stororder

Atrias grillar på finska bibliotek

Polacker vilseledda av felmärkt gurka

Urban Deli hottar upp sin webbutik

Easyfills omsättning minskar – men uppåt för hyllsystemen

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

På nytt jobb
Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter att sänka kampanjtrycket

Gateau öppnar nytt – på nätet

Storaffär i ägaren till nya Coopbutikerna

Nettoomställningen passerar 100-strecket

Hemköp i Halmstad satsar på e-handel

Coronaviruset
Butiker inför 18-årsgräns för handsprit

Ica: Tre nycklar till hållbarhet

Walmart lyfter efter positiv delårsrapport

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.148