23948sdkhjf

Så mycket ökade Ica och Hjärtat under coronapandemin

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Men butikerna tappade mot konkurrenter.

Omsättningen för börsnoterade Icagruppen ökade med 8,1 procent under årets första kvartal. Allra mest ökade Apotek Hjärtat och e-handeln i Ica Sverige, enligt dagens delårsrapport.

Läs också: Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

När det gäller butikshandeln höll inte ökningen riktigt samma takt som för konkurrenterna. Ica Sveriges omsättning ökade med 8,3 procent. Enligt Dagligvaruindex ökade hela marknaden med 9,1 procent under kvartalet.

Det justerade rörelseresultatet ökade till 1 310 miljoner kronor, att jämföra med 1 125 miljoner kronor för samma period förra året.

Icagruppen uppskattar effekten på rörelseresultatet av den pågående coronapandemin till 50 miljoner kronor under mars.

– Vi rapporterar i dag ett mycket speciellt kvartal, präglat av en pandemi med en global påverkan ingen av oss har upplevt tidigare. För oss innebar det ett plötsligt och massivt ökat försäljningstryck med bunkring av produkter, som under en period skapade stora utmaningar för hela verksamheten. Även om denna mycket intensiva period är över så kommer effekterna av den pågående covid-19-pandemin sannolikt att prägla samhället och vår verksamhet för lång tid framöver, skriver koncern-vd:n Per Strömberg i rapportkommentar.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Han fortsätter:

– Ica Sverige gynnades självklart av den starka volymtillväxten. Resultatutvecklingen var också stark, och det gäller även om vi bortser från covid-19- effekter. Den nuvarande situationen har dock inte gynnat alla delar av Icasystemet. Det finns en hel del butiker som ligger på platser där kundströmmarna har minskat och försäljningen som en konsekvens har fallit. Under den mest intensiva bunkringsfasen gynnades vi inte heller av vår butiksstruktur, med en relativt sett stor andel små och medelstora butiker. Det är enligt vår bedömning det främsta skälet till att vi, trots hög tillväxt, inte nådde upp till samma tillväxt som hela marknaden.

Om Apotek Hjärtat:

– Apotek Hjärtat är den av våra enheter som har påverkats mest av covid-19-pandemin, med hög volymtillväxt, hårt tryck i e-handeln - där vi växte mer än marknaden - och stor resultateffekt.

Ica e-handel ökade också mer än marknaden, som enligt Dagligvaruindex ökade med procent under kvartalet. Ica e-handel ökade till 766 miljoner kronor (570) under kvartalet, en öknjng med 34 procent.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.111