23948sdkhjf

Så mycket ökade Ica och Hjärtat under coronapandemin

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Men butikerna tappade mot konkurrenter.

Omsättningen för börsnoterade Icagruppen ökade med 8,1 procent under årets första kvartal. Allra mest ökade Apotek Hjärtat och e-handeln i Ica Sverige, enligt dagens delårsrapport.

Läs också: Starkt Axfood tog andelar i krisen

När det gäller butikshandeln höll inte ökningen riktigt samma takt som för konkurrenterna. Ica Sveriges omsättning ökade med 8,3 procent. Enligt Dagligvaruindex ökade hela marknaden med 9,1 procent under kvartalet.

Det justerade rörelseresultatet ökade till 1 310 miljoner kronor, att jämföra med 1 125 miljoner kronor för samma period förra året.

Icagruppen uppskattar effekten på rörelseresultatet av den pågående coronapandemin till 50 miljoner kronor under mars.

– Vi rapporterar i dag ett mycket speciellt kvartal, präglat av en pandemi med en global påverkan ingen av oss har upplevt tidigare. För oss innebar det ett plötsligt och massivt ökat försäljningstryck med bunkring av produkter, som under en period skapade stora utmaningar för hela verksamheten. Även om denna mycket intensiva period är över så kommer effekterna av den pågående covid-19-pandemin sannolikt att prägla samhället och vår verksamhet för lång tid framöver, skriver koncern-vd:n Per Strömberg i rapportkommentar.

Läs också: Så informerar Ica om smittspridningen

Han fortsätter:

– Ica Sverige gynnades självklart av den starka volymtillväxten. Resultatutvecklingen var också stark, och det gäller även om vi bortser från covid-19- effekter. Den nuvarande situationen har dock inte gynnat alla delar av Icasystemet. Det finns en hel del butiker som ligger på platser där kundströmmarna har minskat och försäljningen som en konsekvens har fallit. Under den mest intensiva bunkringsfasen gynnades vi inte heller av vår butiksstruktur, med en relativt sett stor andel små och medelstora butiker. Det är enligt vår bedömning det främsta skälet till att vi, trots hög tillväxt, inte nådde upp till samma tillväxt som hela marknaden.

Om Apotek Hjärtat:

– Apotek Hjärtat är den av våra enheter som har påverkats mest av covid-19-pandemin, med hög volymtillväxt, hårt tryck i e-handeln - där vi växte mer än marknaden - och stor resultateffekt.

Ica e-handel ökade också mer än marknaden, som enligt Dagligvaruindex ökade med procent under kvartalet. Ica e-handel ökade till 766 miljoner kronor (570) under kvartalet, en öknjng med 34 procent.

Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Här öppnar landets största obemannade butik

Coronaviruset
Kampanj ska få kunden tillbaka i butiken

Nästan alla har ändrat sitt köpbeteende under krisen

Gotlandsbutik jublar när reserestriktioner hävs: ”Slipper säga upp sommarpersonal”

Lidls tolfte butik i kommunen är igång

Nyhetsbrev

Arkiv
Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Det var aldrig någon brist"

Plus

Coronaviruset
Coronavåren: "Ingen har lagt sig ner för att dö"

Matsmarts sajt kraschade när Paolos-produkterna släpptes: "Aldrig varit med om något liknande"

Försäljningen slog rekord och varorna såldes slut.

Debatt
Ny Icareplik: ”Att Icahandlarna är fria företagare är ett faktum”

Här planerar Coop en ny butik

Bygglovsansökan är inlämnad till kommunen.

Orkla köper Havrefras

Bekräftat: Matsmart tar över Paolos lager

På nytt jobb
Nya handlare till förbundets styrelse

Ny Willys-butik – 3 800 kvadratmeter

Debatt
"Franska livsmedelskedjor tar större ansvar för kycklingarnas välfärd än de svenska"

Plus

Matpriskollen: Ica fortsätter bromsa kampanjer

Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

Dagligvarugalan
Sveriges tio bästa matbutiker – enligt Årets butik-juryn

Lisa Schuman: ”Nivån är hög med butiker från hela vårt avlånga land”

Ytterligare fem Netto hos Coop Väst ställs om – 18 på tur

På nytt jobb
Hon är ny på Marketing Clinic

Personalen i Netto-butik uppsagd

Förhandlingar om butiken pågår.

Mathem dubblar i Göteborg

Lidl söker efter Gotlandsproducenter

Mat och apoteksvaror i samma påse

På nytt jobb
Hon blir ny CFO på Linas Matkasse

Krönika
Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Cibus i ny affär om dagligvarufastigheter

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för svensk torsk

Skarpnäcksbutiken öppnade upp kundvarvet

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Litet kaffeföretag vände under corona – stort avtal med Lidl

Atrias grillar på finska bibliotek

På nytt jobb
Förstagångshandlare tar över Sörmlandsbutik

På nytt jobb
Han är ny i Svenskmärknings styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.157