23948sdkhjf

Debatt: Klimatpåverkan kräver en vilja att förändra vår vardag

Under den här våren har många gjort stora förändringar i sina liv. Vi har ändrat hur vi handlar, reser och arbetar för att minska smittspridningen. Det visar att vi kan göra stora förändringar om drivkraften är tillräckligt stark. Klimatförändringarna borde göra oss lika villiga att ändra vårt beteende. Klimatet kommer dessutom kunna kräva mindre förändringar än de som vi gjort den här våren, men bara om vi börjar redan nu.

Produktion och konsumtion av livsmedel står för en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. Vi på Ica har gjort många små förändringar som gör att vi kommer nå nuvarande klimatmål för 2020. Men vi inser att vi står inför ännu större förändringar om vi ska nå Parisavtalets intentioner. För att lyckas med denna förändring så måste vi få med oss både kunderna och våra leverantörer.

Vi på Ica har under vintern gjort en omfattande genomlysning av hur vår verksamhet påverkar miljön och klimatet, och vilka förändringar vi måste vara med och driva för att matproduktionen ska hålla sig inom de planetära gränserna. Vi kommer inom kort göra hela denna rapport tillgänglig för alla andra inom matsektorn.

Bland annat visade vårt arbete att vi måste öka konsumtionen av svenskproducerad mat, efter som hela 60 procent av klimatavtrycket från den svenska livsmedelskonsumtionen uppstår utomlands (ref. Naturvårdsverkets PRINCE-studie från 2018, Sandström et al). Men vi måste också minska konsumtionen av rött kött. För att lyckas med detta måste vi få med oss kunderna. Många av våra kunder har redan en klimatsmart och hälsosam kosthållning, men inte tillräckligt många. Vårt samlade klimatfotavtryck från maten vi äter är för stort och vi behöver alla göra förändringar – i alla delar av livsmedelskedjan.

Vi har därför delat upp våra klimatambitioner i tre delar: Ica ska nå minst netto noll klimatpåverkan i den egna verksamheten, Icas leverantörer, motsvarande 70 procent av klimatpåverkan i bakomvarande led, ska ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål 2025 och vi vill halvera klimatpåverkan från våra kundernas inköp av livsmedel till 2030.

För att lyckas med detta behöver vi inspirera och stötta våra kunder genom att bland annat:

  • Göra sortimentsförflyttningar från klimatintensiva produkter till produkter med lägre klimatavtryck.

  • Få kunderna att äta mer vegetariskt, ekologiskt och svenskt för att konsumera inom de planetära gränserna.

  • Skapa en svenskare matloop. Tillsammans med LRF vill vi stötta omställningen för svenska bönder till produkter som kan produceras i Sverige men som idag importeras i hög utsträckning.

  • Minska matsvinn inom ICA och hos kunderna

  • Förbättra produktionsmetoderna för en lägre miljö- och klimatpåverkan på produkter

För att klara dessa förändringar måste både vi, våra leverantörer och våra kunder vara beredda att ändra i sin verksamhet och sin vardag. Vi tror att vårens kris visat oss vikten av att göra mindre förändringar tidigt, för att undvika en större kris längre fram.

Per Strömberg, vd, Icagruppen

Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094