23948sdkhjf

Flaggar för sämre lönsamhet i spåren av corona

Under coronapandemin har dagligvaruhandeln ofta målats upp som en av få ”vinnare”. Samtidigt går många butiker, inte minst i stadskärnor och vid norska gränsen, på knäna.

Dessutom betyder inte omsättningsökningen att det går bra. Längre öppettider, ökad e-handel och telefonordrar kostar, säger Pär Bygdeson, vd för Livsmedelshandlarna.

Coronapandemin har kraftigt påverkat hela samhället och dagligvaruhandeln är inget undantag. Enligt dagligvaruindex ökade försäljningen med 12,8 procent i mars.

Den bunkringshandel som skedde tidigt i mars har återgått till mer normala nivåer men restaurangernas tapp fortsätter att spilla över i dagligvaruhandeln. Samtidigt är det också många butiker som drabbas hårt, säger Karin Brynell, vd hos Svensk Dagligvaruhandel.

Det förändrade köpbeteendet är tydligt. Eftersom fler jobbar hemifrån och gärna undviker längre resor blir det ett särskilt tryck i de bostadsnära butikerna. I motsatt ände drabbas butiker i stadskärnor och nära kontor som under normala omständigheter hämtar in en stor del av försäljningen från kunder som är i rörelse. Med den norska gränsen stängd har gränshandeln samtidigt tvärstannat och i fjällbyar och andra turistområden är många butiker rädda för sin överlevnad.

Har man tappat en så stor del av omsättningen så är det klart att man är jätteorolig, säger Karin Brynell.

Utslaget över hela landet har försäljningen ökat men omsättningen är en sak och lönsamhet en annan, påpekar Pär Bygdeson, vd för Livsmedelshandlarna.

Även om försäljningen ökar så har kostnaderna också gjort det. Butikerna förändrar sina öppettider för att ta emot riskgrupper på morgonen och kostsam e-handel ökar. Många butiker har också börjat ta emot beställningar via telefon och leverera mat till dörren. Alla dessa satsningar kostar tid och resurser, konstaterar han.

Dessutom har kundernas val av varor också förändrats under coronapandemin.

Vi ser till exempel att man handlar mer lågmarginalsvaror och mindre i delikatessen där marginalen för butiken är starkare, berättar Pär Bygdeson.

Enligt statistik från Quinyx ökade också antalet sjukskrivningar i butik med 32 procent i mars och för den personal som är på plats blir sysslorna mer tidskrävande på grund av skarpare städrutiner och andra smittoförebyggande åtgärder. Fler behöver anställas och på totalen kostar det även om staten infört vissa subventioner när det gäller sjukskrivningar.

Vi kan se att arbetsbördan ökar från många håll, ibland dessutom på områden som inte är akuta. Trots att Livsmedelsverket gått ut och uppmanat att bara ägna sig åt det mest kritiska har många butiker upplevt att de blir bombarderade med vad man kallar ”distansrevisioner”; begäran om underlag för livsmedelskontroller och liknande, berättar Pär Bygdeson och tillägger:

Förmodligen beror det på att många inspektörer jobbar hemifrån och har mer tid än vanligt.

Allt sammantaget tror han att lönsamheten i branschen får sig en törn på sikt.

Dagligvaruhandeln klarar sig bra i förhållande till andra branscher men det blir knappast den lönsamhet som vi haft tidigare. Jag tror att det kommer att visa sig i siffrorna för kvartal två, säger han.

Läs om handlare som drabbats väldigt hårt här.

Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11