23948sdkhjf

”Icas affärsmodell gynnar leverantörer och kunder”

Icahandlarnas Elisabeth Due och Icagruppens Ola Fernvall i ett debattinlägg som svar på Lennart Jönssons krönika om Icas dominans.

I en krönika i förra veckans nummer av Fri Köpenskap (och här) skriver Lennart Jönsson att Icas storlek är negativ för konsumenterna.

Läs också: Replik om livsmedelskontrollen: Vi måste vänta in EU

Men Ica är inte ett företag, utan 1 300 enskilda företag i 285 av Sveriges 290 kommuner, där varje handlare är en fri entreprenör. Det är därför fel att se Icabutikerna som ett kollektiv med en gemensam marknadsandel. En kund som besöker två Icabutiker handlar hos två olika företagare som konkurrerar med pris, butiksupplevelse och sortiment. I en Icabutik kan kunden prata direkt med den som bestämmer över vad som finns i butiken.

Även för leverantörer ger Icas affärsmodell möjligheter jämfört med en helintegrerad kedja. Ica Sverige gör gemensamma inköp och distribuerar varor till Icabutikerna, vilka står för cirka 75 procent av butikernas inköp.

Alla som vill får inte plats i det centrala sortimentet, där det redan finns runt 40 000 artiklar. Men Ica Sverige har i dag en större bredd och ett större djup av leverantörers märkesvaror än någonsin tidigare och mer märkesvaror än de flesta andra aktörer.

Men leverantörer måste inte gå via Ica Sverige. Vi uppskattar att 5 000 leverantörer i dag säljer direkt till de lokala Icabutikerna. Under coronakrisen har Ica förenklat processen vilket lett till att över 300 nya företag blivit godkända och kommit i direktkontakt med Icabutikerna. Många av dem har tidigare haft fokus på restaurangmarknaden.

Skribenten menar att Konkurrensverket borde titta på matmarknaden. Men faktum är att Konkurrensverket har, tre gånger under 2000-talet, undersökt konkurrenskraften inom livsmedelskedjan och Icas ställning på marknaden. Sedan dess har konkurrensen ökat ytterligare med online, en växande lågprismarknad och fler restauranger. För kunder och leverantörer finns det många val, men att så många väljer Ica beror på att vår affärsmodell ger större frihet, mångfald och valfrihet än någon annan affärsmodell.  

Elisabeth Due, ansvarig näringslivs- och branschfrågor Icahandlarnas Förbund
Ola Fernvall, chef externa relationer, Icagruppen

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094