23948sdkhjf

”Icas dominans bör ifrågasättas”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Vem vågar ifrågasätta Icas dominans och riskera att förlora listning, omsättning och i slutändan lönsamhet, undrar Lennart Jönsson i sin krönika.

När en aktör blir för dominerande är det i det flesta sammanhang ett hot mot konkurrensen och den som blir mest lidande är i slutändan konsumenten. År 2005 fördes en debatt om huruvida Ica hade en dominerande ställning och konkurrensverket var intresserat av på vilket sätt detta kunde begränsa konkurrensen. Efter ett inspel från Icas ledning begravde DLF denna diskussion.

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Vad har hänt sedan dess? Jo, Icas ställning har förstärkts ytterligare med högre marknadsandelar, i dag ungefär halva dagligvarumarknaden, fördjupade kundrelationer via Icabanken, apoteksvaror med Apoteket Hjärtat samt via heminredningssamarbetet med Hemtex. Dessutom finns Ica även i försäkringsbranschen, där det senaste tillskottet är bilförsäkringar. Ica har således en stor del av konsumentens plånbok.

Det är kanske dags att damma av den tidigare diskussionen om en dominerande marknadsställning, eller kanske ska vi tala om dominerande samhällsställning? Ica har lyckats komma undan denna diskussion med att hävda de enskilda handlarnas interna konkurrens mellan de olika butikerna. Men hur fungerar denna ”konkurrens” i verkligheten?

Ica har en ”buying power” som för de allra flesta leverantörer innebär att de har 50 procent eller mer av sin omsättning hos Ica. Detta kan utnyttjas av Ica i samtliga förhandlingar. För vem vill i värsta fall, bli av med halva sin omsättning eller i bästa fall lika stor omsättning som de har på Axfood eller Coop. Risken är ju uppenbar att leverantörerna böjer sig för olika typer av påtryckningar. Gynnar detta konsumenten, eller Ica och handlarnas balansräkningar?

Troligtvis är det till största delen det senare. Detta förstärks ytterligare av att Ica satsar stort på egna varumärken och trycker undan leverantörernas märkesvaror. Hur rimmar det med de enskilda handlarnas interna konkurrens?

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Branschen som helhet borde vara mer intresserad av att föra denna diskussion. Men vem vågar ta tag i den och riskera att förlora listning, omsättning och i slutändan lönsamhet? Eller har vi bara blivit vana vid en marknadssituation som den i Sverige med en aktör som har 50 procent och två aktörer som inte ens tillsammans når upp till detta och några mindre som får dela på ungefär 10 procent.

Ingen annanstans inom EU ser det ut så här och frågan är om denna svenska modell ens skulle få tillåtas. Enligt konkurrensverket är det att betrakta som dominerade ställning om man har en andel överstigande 40 procent av en definierad bransch.

Vad är nästa steg för Ica? Kanske att ge sig in i krogbranschen för att komma åt en större del av konsumentens ”share of stomach” och plånbok.

Lennart Jönsson, grundare och styrelseordförande för Gordios Consulting. 

Icas svar kan läsas här.

Läs mer om: krönika | lennart jönsson
Håll dig uppdaterad med Fri Köpenskap

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dalsspiras Grillost även på Willys

Butiken delade ut miljöpris till treåringar

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Stjärnkocken Mathias Dahlgren i Hemköps kampanj

Icalager hotas av vite

Nyhetsbrev

1

Nu stänger Netto för gott

Arkiv

Matpriserna på väg att återhämta sig

Matöppet efter Coop

De tar över försäljningen av Four O´Clock

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Fåröbutik bygger om

Hon bygger om butiken helt – tidigare än planerat

Nu river Ica för att bygga nytt

Amazon bekräftar: Svensk sajt blir verklighet

Matkasseföretaget blir helt klimatneutralt

Kommunen kan sätta stopp för ny Coop

Coop stänger ner i Växjö

På nytt jobb
Ny ordförande för Tempos handlarförening

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Första franchisetagaren för obemannat koncept

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Klart med Netto i Värmland – fyra butiker ställs om och två läggs ned

Två av butikerna blir Coop och två blir lågprisbutiker under Pekås varumärke.

Coops nya mjölkpaket ska stötta Bris

Tungt namn lämnar Linas Matkasse-koncernen

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

Oprah Winfrey investerar i Oatly – tar in två miljarder kronor

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

22 procents minskad omsättning för Cloetta

På nytt jobb
Regionchef hos Coop/Netto går till City Gross

Matkanonen tar över när Lidl stänger

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Försäljningen av plastpåsar störtdyker

Uber i miljardaffär om matleveranser

Lidlbutik behöver mer yta – bygger ut i Femman

Lista: Sista rycket i Netto-omställningarna avklarat

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

A50- en kraftfull Android mobil POS

Nordic Retail följer de danska myndigheternas rekommendation

Checkpoint Systems på EuroShop 2020

Vad är det bästa köksredskapet att använda på en keramisk

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.114