23948sdkhjf

Dags att bygga en hållbar tillväxtmotor

Therese Lundquists krönika handlar om att värna sin personal, skapa hållbar tillväxt och landa på fötterna.

Winston Churchill har sagt många bra saker, bland annat ”never let a good crisis go to waste”. Andemeningen är att det är läge att kavla upp ärmarna – krisens närvaro har ett skäl. På något sätt är vi alla ihopkopplade. Som en enda stor lunga. Det skälet bär vi alla ett ansvar för. Men, hur kan detta kopplas till tillväxt?

Läs också: Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Det är läge att inse att det inte längre kan vara ekonomiska värden och kvartalsrapporter som styr. Just nu befinner vi oss i ”the perfect storm”, i orkanens mitt. Det känns inte så mycket. Det går ju rent av strålande. Men vi betalar ett högt pris. Vi kan faktiskt inte andas längre.

Så till sakens kärna. Hur kan du som ledare inom FMCG leda ditt team i denna storm? Och samtidigt värna om din personal, skapa hållbar tillväxt och landa på dina fötter? Jo, du ska bygga en tillväxtmotor. En hållbar tillväxtmotor!

En tillväxtmotor som tar hänsyn till flera perspektiv och samtidigt är tekniskt raffinerad. Är du handlare/varumärkesägare och håller på att fundera på vad som kommer att hända efter att den värsta krisen är förbi oss? Det som kommer att hända är att du kommer att ha ett gäng konsumenter som förväntar sig att deras butik/varumärke, oavsett online eller offline, tar ansvar och förmedlar hållbara produkter, tjänster, information som står på en stark värderingsgrund.

Det är här motorn börjar byggas – flödet, automationen och din, som handlare eller varumärkesägares, tillväxt. Det börjar med att möjliggöra engagemang via lämpliga kanaler. Här är ju sociala medier som Facebook och Instagram oslagbara och nu ska du även lägga till Tiktok till den kanalmixen för att verkligen skapa engagemang.

Läs också: Hur fri är Icahandlaren egentligen?

Kommunikationen och det innehåll som du ska fokusera på måste beröra, vara grundat i någon form av värdering och vara kopplat till din affär. Det är nu du ser till att du har dina dashboards i ordning. Så att du kan mäta. Nu ska du börja mata din motor med innehåll.

Förslagsvis kommunikation som visar hur ni tar ansvar som handlare/ varumärkesägare till att medverka till en bättre morgondag för miljön, djuren och allas vår hälsas skull.

Sedan skapar du två vägar för detta innehåll – via engagerande inlägg via alla dina butikers sociala medier. Och ja, har du inte en webbsida/Facebook/Insta för varje butik – eller varumärke – så är det läge att skaffa det nu. Lägg till köpt annonsering; tänk SEO, Adwords, Facebook marketing och tänk ekosystem. Tänk kluster, förslagsvis geografiska, då pris och utbud ofta samstämmer.

Sedan börjar du mata din motor. Den är hungrig, så se till att laga en riktigt näringsrik måltid som ska innehålla:

  1. Dashboards
  2. Pixlar på alla mätbara ytor och analys
  3. Värdegrundad kommunikation
  4. Sociala medier-konton där dialog och engagemang driver till köp och ett starkare varumärke
  5. Djup kunskap om dina kunders sökvanor och trender i antågande. Kom ihåg, att allt har förändrats i samband med corona.
  6. Ett kluster av butiker som samkör annonsering och kommunikation
  7. Ett kraftfullt CRM som klarar av både B2B och B2C.
  8. Och ett stort mått av kärlek.

Therese Lundquist är entreprenör och rådgivare inom growth med 25 års erfarenhet från retail och FMCG.

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079