23948sdkhjf

Matkundernas lojalitet följer inte med på nätet

Utvecklingen av handel med dagligvaror på nätet har långsamt, men konstant, ökat i Sverige men har nu fått ytterligare skjuts på grund av den pågående coronaepidemin.

Men spelplanen på nätet liknar inte den i den fysiska handeln då det bland annat står klart att kundernas lojalitet mot den kedja de vanligtvis handlar i inte följer med på nätet. Enligt färska siffror från en undersökning utförd av Yougov på uppdrag av företaget Strongpoint är det endast 13 procent som uppger att det är viktigt att handla i samma butik online som fysiskt.

– Studier visar att konsumenter ofta väljer att börja handla mat online hos samma kedja som de ofta besöker offline. Kunderna litar mycket på sin erfarenhet från sina föredragna fysiska butiker, men med växande erfarenhet och ju bekvämare och säkrare de känner sig med att handla online, desto mer benägna är de att testa andra alternativ och desto viktigare blir andra kriterier, till exempel leverans, pris, sortiment och så vidare, säger Svetlana Kolesova, forskare inom marknadsföring och konsumentbeteende vid Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm i en kommentar.

Men lojaliteten gentemot butikerna skiljer sig åt från tidigare undersökningar men även mellan olika kundgrupper.

– Vi har sett i våra tidigare undersökningar från 2018 och 2019 att lojaliteten mellan fysisk butik och e-handel för dagligvaror är låg och det bekräftas även i denna undersökning. Dock ökar andelen lojala kunder något jämfört med tidigare år, och inte minst tycks de pensionärer som nu börjat handla mat online mer lojala med den kedja de normalt handlar hos. Det är dock fortfarande relativt låga nivåer vi talar om. Det i sin tur lämnar öppet för en helt ny spelplan inom dagligvaruhandeln, säger Amanda Cremon, Marketing Director på Strongpoint.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094