23948sdkhjf

Välkommen till den nya mathandeln: restaumarts, delifiering och farmologi

Lennart Wallander listar i en krönika de nya trenderna inom mathandeln som följer på coronapandemin.

Att coronapandemin betyder omvandling av mathandeln förstår nog alla, men utöver självklarheter som ökad näthandel – hur kommer det att se ut? Det här kommer att vända på flera trender och vrida beteenden i nya riktningar.

  • Förändrad måltidskrona. Efter att restaurangerna tidigare tagit en allt större andel av pengarna vi lägger på mat och dryck så backar nu utvecklingen, och det upprepade budskapet att ”vårt hem är vår borg” leder till ett uppsving för matlagning hemma.
  • Att restaurangerna tappar gäster tvingar dem att skapa nya intäkter. Med kopplingar till producenterna kommer de att sälja premiumvaror som de kan berätta storyn om på ett sätt butiker inte kan. Detta drivs även av restauranggrossisterna som vill få avsättningar för sitt sortiment.
  • En del krogar tar steget fullt ut och blir till delis. Ett exempel är Brat i London gjorde om sig till Deli & Wine Shop där matsalen används till att exponera fisk, kött och grönsaker.
  • Till hösten kommer debatten gå varm på temat ”självförsörjning”. Även om Sverige i stort sluppit tomma butikshyllor så har en krismedvetenhet slagit rot. Att prioritera det lokala hade ökat redan före corona och blir nu ännu starkare.
  • Med ökat intresse för det lokala söker vi direkta vägar från odlaren, och intresset för ekoringar har redan exploderat. Nu kommer tjänster med breda sortiment som levereras direkt till dörren, namnet på brittiska ”Farmdrop” säger allt. Företaget beskrivs i media som "The beginning of the end for supermarkets". Utöver det kommer egenodlad mat att öka.
  • Säkerhet. Rädslan driver även förändringar i hur varorna förpackas, och här vänds en trend där kriget mot plast får stå på vänt ett tag. Tomater i plastade tråg känns säkrare än lösvikt och kön till den manuella disken minskar.
  • Färre butiksbesök. På samma sätt som restauranger ses som en risk kommer butiksbesök vara något att undvika. Där besöksfrekvensen tidigare ökat varje år så vänds det och skafferiet i hemmets borg fylls på nytt.
  • När man väl handlar vill man inte röra vid något eller någon. Butiker där man kan handla utan kassalinjer så som Amazon Go kommer att hitta sin plats, vilket i förlängningen leder till…
  • Vi är misstänksamma mot att träffa andra människor men kommer lita på maskinerna. De varken hostar eller snörvlar, är alltid pigga på en desinficering och är på jobbet varje dag. Från att mest varit aktiva i varulagren tar de nu klivet in i butik.

Välkommen till mathandeln under corona.

Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094