23948sdkhjf

Tror på den egna verksamheten men inte detaljhandeln i stort

Butikshandlarnas framtidstro försämrades något i september. Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 85,5 i september jämfört med 85,7 i augusti. Därmed har den återhämtning som skett sedan coronautbrottet avstannat. Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer.

Läs också: Svensk Handel välkomnar sänkta arbetsgivaravgifter – fler unga får jobb

Bara inom dagligvaruhandeln ökade optimismen, men endast marginellt. Pilen för tron på försäljningen pekar uppåt, men neråt för lönsamheten. Inom dagligvaruhandeln är också skillnaden väldigt stor i synen på den egna verksamheten och branschen i stort. Framtidsindikatorn är betydligt högre för den egna verksamheten än för detaljhandeln i stort.

Inom e-handeln är det tvärtom. För e-handlarna sjönk dock framtidsindikatorn till 114,9 i september från 115,4 i augusti. Det är också något lägre än motsvarande nivå under 2019.

– Redan innan coronakrisenskedde tillväxten i handeln på nätet, en utveckling som har intensifierats när fler kundgrupper hittat till nätet under pandemin. För många handlare har försäljningen på nätet till viss del vägt upp tappet i de fysiska butikerna men inte hela vägen, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.126