23948sdkhjf

Så mycket har Mat.ses kunder minskat sitt klimatavtryck

I vintras lanserade Axfoods e-handelsföretag Mat.se en omfattande klimatmärkning av 3 000 produkter. En första analys efter lanseringen visar att företagets kunder har minskat sin klimatpåverkan med cirka 3 procent. Den mest medvetna kundgruppen, som utgör nästan hälften av kunderna, har minskat sin klimatpåverkan med cirka 5 procent. Dessutom uppger fyra av fem Mat.se-kunder att de vill handla mer klimatsmart, enligt ett pressmeddelande.

Läs också: Mat.se startar pilottest inom röststyrning

Totalt uppger hälften av de kunder som känner till Mat.se:s klimatmärkning att de använder den när de handlar. Och fyra av fem kunder uppger att de är intresserade av att handla mer klimatsmart.

– Då vi är först ut med att lansera en omfattande klimatmärkning på livsmedel kommer vi att behöva fortsätta mäta och analysera effekten för att urskilja olika säsongseffekter. Även Corona-pandemins effekt måste analyseras vidare. Men vi är så klart glada och stolta över att redan nu se det här positiva resultatet och våra kunders stora intresse, kommenterar Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se.

Klimatdatabasen redovisar genomsnittlig klimatpåverkan och har tagits fram i samarbete med det statliga forskningsinstitutet Rise (Research Institutes of Sweden) och baseras på livscykelanalyser.

De största beteendeförändringarna har gjorts inom kategorierna djupfryst, frukt och grönt, och animalisk färs.

Läs också: Mat och apoteksvaror i samma påse

– Vi ser en markant försäljningsökning bland rotsaker, potatis och frysta grönsaker. Samtidigt ser vi en minskad andel exotiska frukter och bär, och en förflyttning från exempelvis nötfärs till bland- och fläskfärs, säger Ludvig Anderberg.

Även metoden för analys av de här tidiga resultaten har granskats av RISE. I analysen har resultaten också jämförts mot övriga butikskedjor inom Axfoodkoncernen för att kunna urskilja vad som är en beteendeförändring hos konsumenter generellt, och vad som är en unik beteendeförändring för kunder hos Mat.se.

Mat.se har satt som mål att hjälpa sina kunder sänka sin klimatpåverkan i livsmedelssortimentet med 50 procent till år 2030.

Nyligen blev företaget nominerat som finalist “Årets ekoinsats” av Dagligvarugalan för arbetet med klimatmärkningen, att lyfta och främja sitt ekologiska utbud, och sin veganbutik.

Läs också: Mat.se öppnar onlinebutik för riskgrupper

Konkurrenten Coop har presenterat en ännu mer omfattande hållbarhetsmärkning av alla sina livsmedel, 17 000 produkter, som ska rullas ut i början av nästa år.

Ica har sedan tidigare en klimatärkning, Mitt klimatmål.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094