Om Mathem: ”Lite som att adoptera bort sitt barn.”
– Jag måste medge att det blev lite tomt efter att Tomas och jag klivit av från driften av Mathem. Vi jobbade dygnet runt, i stort sett, säger Karolin Kull om tiden med nätmatbutiken.
– Det var lite som att adoptera bort sitt barn.
Karolin Kull har en röst som utstrålar värme. Hennes förmåga att ha roligt och lita på oprövade kort har lett henne långt. Efter försäljningen av Mathem 2019, grundat av paret Kull, fick de förfrågningar om nya samarbeten. De kunde välja noga i sin strävan att bidra till ett bättre samhälle med sitt engagemang.
KAROLIN KULL
Aktuell: Sedan 1,5 år en av ägarna i nystartade Gårdsvilt som nu finns på Mathem, Ica och Coop.
Uppdrag: Skapa ett starkt varu-märke, en visuell identitet.
Familj: Tomas Kull och barnen Beata 25 år och Nicklas 23 år samt hunden Hippie, en kleiner münsterländer.
Fritidsintressen: Skidor, promenader, matlagning och middagar. Det vardagliga är viktigt.
Ålder: 56 år.
Favoriträtt: Osso buco på viltkött med en saffransrisotto.
Bakgrund: Civilekonom. Egen verksamhet som inhyrd i mindre bolag sedan 1997. Mathem, medgrundare och ägare, 2006-2019, tillsammans med maken Tomas Kull. Fortsatt litet ägande efter försäljningen.
Roligaste sysslan i jobbet: Överträffa kundupplevelsen – att det blev lite bättre än man trodde.
Bästa marknadsföringen: Bra ambassadörer i form av trogna kunder. Vi vill med Gårdsvilt få en vanlig familj att byta ut falukorven mot vilt.
Drivkraft: Göra hållbar, nyttig och god mat tillgängligt för alla.
Bästa inspirationskällan: Mina barn. Den ena är lugn och metodisk, den andra kreativ som ser alla möjligheter.
Vill bjuda på middag: Astrid Lindgren, intressant att diskutera hur vi kan skapa möjligheter kring miljö, integratio
Förebild: Min pappa har sagt mycket bra saker och var en härlig och positiv person.
– Vi vill ge tillbaka och har hållbarhet och små bolag för ögonen. Charityjobb för att stötta kvinnor i fattiga länder, till exempel. Sådant får vi energi av. Under åren med Mathem har vi lärt oss mycket. För en entreprenör kan perspektivet bli litet. Vi kan gå in och ställa frågor som vidgar synfältet och skapar fokus. Den hjälp vi fick av vår styrelse när vi startade Mathem.
Det senaste engagemanget är i Gårdsvilt. Företaget hade redan dragit igång verksamheten, med en rad kända dagligvaruprofiler som Kenneth Bengtsson, tidigare koncernchef på Ica, Peder Larsson, och Leif GW Persson som frontfigur, när paret Kull fick en förfrågan om att gå in som delägare.
– Jag tror de kom till oss då de önskade vår entreprenörkunskap. Gårdsvilt vill göra svenskt viltkött från naturens gröna skafferi mer tillgängligt. Viltkött är bra för naturen då ekosystemet regleras. Det ger inget miljöavtryck och enligt WHO har köttet gröna godkännanden på alla parameter. Det bästa är att vi ansvarar för hela processen.
Karolin Kull drivs av ett hållbarhetstänk.
– Det är roligt att göra något med spännande människor. Att jobba med något som är på riktigt, bidra med något som är lite bättre än tidigare. Jag drivs inte av pengar. Har jag gjort något bra köper jag en bakelse eller äter något riktigt gott till middag.
Hur är det att jobba med sin äkta hälft?
– Det var Tomas idé med Mathem. Han kom hem en dag och kände att mat på nätet kunde vara nåt. Just när barnen var små skulle det ha kunnat göra mitt liv lite bättre. Med föräldrarna i Östergötland och mannen på resa var det skönt att kunna handla hemifrån. Tomas och jag kompletterade varandra väldigt bra, min styrka är mjuka värden som rekrytering, skapa varumärke och marknadsföring. Det ska finnas förståelse för olika förmågor. När man jobbar ihop är det bra att både tänka annorlunda och ha olika styrkor, men med en gemensam vision. Det är fantastiskt roligt att göra resan tillsammans och vara varandras bollplank. Annars hade jag blivit bitter och odräglig.
Tvärtemot vad man kan tro anser Karolin Kull inte att hon är bra på nätverkande.
– Jag är ingen duktig nätverksmänniska för jag är ingen strateg i vilka jag umgås med. Jag är med dem som gör mig glad. Ofta är de människorna som gör gott väldigt härliga och fina personer.
Vad är din styrka?
– Att jag blir engagerad och tycker det mesta är kul, till och med att städa, och att göra människor, som kunder nöjda. Jag gillar att skapa en bättre kundupplevelse.
Mathem var tidigt ute med butik på nätet. På Östermalms tunnelbanestation satte man upp en virtuell e-handel.
– Svenskarna tyckte det var läskigt att skanna men förstod ändå att man kunde handla på nätet. Det blev en bra marknadsföring för Mathem. Det var designern Susanne Livijn och jag som skapade den tillsammans. Det var något nytt. Vi hade roligt och gjorde tokiga grejer de första åren.
– Vi hade väldigt, väldigt kul. En annan kampanj var när låten ”Handlar du på Mathem” kom till. Idén kom från Nick Tutight, en av killarna på lagret som varit i Sverige två år. Han lastade bilarna och skapade låten med text. Han förstod precis vilka knappar som skulle tryckas på. Han fick göra filmen. Det var pirrigt när jag skulle visa det för styrelsen. Men vi fick pris hos Resumé som årets intressantaste i alla kategorier.
Artikeln är en del av vårt tema Mötet.