23948sdkhjf

Så ökade Ica Maxi Nacka ekoförsäljningen med 70 procent

Vinnaren av Årets Ekoinsats tipsar om hur du lyckas med samma sak.

Våren 2019 var Ica Maxi Nacka, vinnare av Årets Ekoinsats på Dagligvarugalan, i full färd med att byta alla ställage i kolonialavdelningen för att förminska djupet i hyllorna från 70 till 50 centimeter. Vassa digitala system har gjort beställningarna mer träffsäkra och tillsammans med andra effektivitetsförbättringar inom ramen för LEAN-modellen behövs helt enkelt inte samma djup på hyllorna.

– När vi plockade bort yta så fick vi plats med en gång till och då beslutade vi att bygga en ekologisk avdelning, berättar Emma Nilsson Billefors.

Som vid alla förändringar inkom så klart vissa klagomål. De ekologiska kolonialvarorna fanns inte längre på sina normala platser utan hade flyttats till den nya avdelningen.

– Det är alltid en utmaning att ändra ett kundbeteende och i det här fallet var det inte ett jätteenkelt beslut eftersom forskningen går isär när det gäller vad som är bäst.

Och ytan räckte inte till för att göra båda delarna, det vill säga att dubbellägga produkterna.

– I sådana fall skulle vi tvingas smalna av sortimentet och det vill vi inte göra. Hellre ett brett sortiment och sedan får vi lära kunderna att besöka ”Eko-gången”. Många som vill handla ekologiska varor börjar nu sin inköpsrunda där och det blir enkelt och tydligt att få en överblick över vilka produkter som finns, förklarar Emma Nilsson Billefors.

Ica Maxi Nacka dubbellägger av utrymmesskäl inte ekologiska produkter bredvid sina konventionella men utnyttjar istället torg, gavlar och andra säljlösningar intill de icke ekologiska motsvarigheterna. 

Och greppet har slagit väl ut. Den ekologiska andelen av försäljningen har ökat med 70 procent från 35 till 60 miljoner kronor mellan november 2019 och november 2020. Totalt motsvarar den nu 8 procent av försäljningen och omfattar totalt 3 745 produkter.

– Det var helt klart en uppstartssträcka men nu har det satt sig. Vi får väldigt positiva kundreaktioner och även leverantörerna tycker att det är spännande att vi nu har så stor yta att jobba med.

På Dagligvarugalan tog Ica Maxi Nacka även hem Fernando Di Lucas hederspris för att de på ett framgångsrikt sätt lyft medelhavsmaten in i finrummet.

– Vi har byggt ett spännande premiumsortiment som utgår från medelhavsprodukter. Det rör sig om allt från krossade tomater av premiumkvalitet och så klart ett brett sortiment av olivolja.

Ica Maxi Nackas fem tips för att sälja mer ekologiskt

  1. Involvera medarbetare. När det är dags att bygga om i avdelningen och förändra är det viktigt att ha med personalen. Se till att de får vara med och bestämma hur avdelningen ska se ut och hur ni ska gå tillväga. Då skapas engagemang och drivkraft.
  2. Skylta ordentligt. Det är lätt att skyltarna försvinner om man inte aktivt tänker på att skapa tydlighet. Skylta ordentligt både med stora skyltar och små vippor.
  3. Vässa samarbeten. Alla butiker får in produkttips från kunder men många låter det stanna där. Gå steget längre och fråga kunderna vilka fler ekologiska produkter de skulle vilja ha in i sortimentet. Se också till att ha goda samarbeten med leverantörerna. Vad säljer bäst hos dem och har de några tips när det gäller exponeringen? Leverantörerna besitter stor kunskap i sina kategorier och vill precis som butiken öka försäljningen. Det kan ni hjälpas åt att göra.
  4. Våga lyfta fram. Att öka den ekologiska försäljningen handlar mycket om att våga lyfta fram ekologiska alternativ på populära vardagsprodukter. Ställ ut ekologiska ägg och ekologiska krossade tomater på galvar och torg intill sina konventionella motsvarigheter.
  5. Brett sortiment. I grund och botten handlar mycket om att skapa ett brett sortiment som ger en wow-känsla. Samarbeta med flera olika leverantörer och var aktiv i olika kanaler. Genom att samla alla ekologiska kolonialvaror börjar många kunder som söker dessa produkter i den avdelningen för att sedan komplettera med andra produkter. Det ger en god överblick över sortimentet och skapar merförsäljning på andra ekologiska varor.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078