Ica Maxi-handlare gör sin största förnyelse någonsin
Startskottet gick 4 januari och ambitionen är att vara helt färdig lagom till lönehelgen i maj.
– Vi har dragit ut lite på arbetsprogrammet eftersom vi inte vill skapa onödig trängsel. Anledningen till ombyggnaden från början är att Apotek Hjärtat gått väldigt bra, berättar handlaren Tommy Fransson för Fri Köpenskap.
I samband med ombyggnaden får apoteket totalt omkring 50 procent mer yta till kunder, receptstationer och lager. Egen pentry och toalett byggs också.
– I samband med detta förbereder vi också plats för Min Doktor även om vi inte vet helt säkert där. Vi måste tyvärr föra en process i kommunen och Min Doktor behöver ta ett slutligt etableringsbeslut, förklarar Tommy Fransson.
Men det är inte bara apoteket som byggs om. Stora saker är på gång inom allt från färskvaror till e-handel. Totalt rör det sig om Ica Maxi Flygstadens största renovering någonsin.
– Väldigt mycket fokus kommer att ligga på att göra det smidigt för våra kunder samtidigt som vi förbereder för framtiden. Jag gillar den gamla klyschan, ”allt under ett tak”.
När det gäller e-handel kommer renoveringen mycket lägligt förutsatt att kommunen godkänner det bygglov som krävs. Uppställningsytan för kylda, frysta och torra varor till e-handeln nästan dubbleras och det säger en del eftersom Ica Maxi Flygstaden tillhör de största enskilda e-handlarna i Sverige. Omsättningen online budgeteras till 110 miljoner kronor bara i år.
– Det jag ser är att vi kommer att generera väldigt många nya kunder varje vecka vilket blir något att bita it. Hela driften med online och butiksplock är en stor utmaning. Vi har en väldigt bra drive through men vi behöver bli snabbare med leverans. I dagsläget kan vi bara lämna ut kassar till en bil åt gången medan vi på sikt kanske behöver lämna till 4-5 samtidigt.
Tommy Fransson, handlare.
Förbutiken får sig också en rejäl makeover och samma med färskvarorna som i likhet med det generella trenden snabbt ökar.
– När vi gjorde vår senaste större ombyggnad 2015 så satte vi in mer kyla och då trodde vi att vi kunde växa på det rätt länge. Men redan nu ser vi att det var för lite så nu drar vi på med ytterligare 30 procent kyla.
Den egna färdigmaten får mycket kärlek och tanken är att vässa denna ytterligare. Mycket av kylan kommer att användas just till färdigmatsportioner producerade i butikens egna kök. Särskild fokus på packat har det blivit under coronapandemin.
– Jag tycker ändå att man ser en klar förskjutning från manuellt till packat och jag tror det kommer att ta ganska länge innan vi är tillbaka på normala nivåer. Sedan ska man också komma ihåg att online ökar väldigt snabbt och där är det förstås packat som gäller, konstaterar Tommy Fransson.
Därtill planerar butiken att komplettera med en sushi-restaurang.
– Det vore väldigt kul om det fanns någon befintlig sushirestaurang i Halmstad som kanske skulle vilja anta utmaningen att driva sin restaurang i vår butik istället.
När det gäller anpassningen till online har Tommy Fransson förberett sig rejält för framtiden. Tron är att det kommer att bli mycket viktigt för Ica Maxi-butiker att säkerställa smidig kompletteringshandel för onlinekunderna framöver.
– Ju större andel av mina kunder som handlar online desto större behov har jag av att göra det enkelt med komplettering.
När det gäller det korta kundvarvet har Ica Maxi Flygstaden hittat inspiration från det uppdaterade Maxi-konceptet som Moa Lilja testar i Visby. Däremot görs inga större ingrepp när det gäller placering av varor. I Visby har exempelvis färskvaror som frukt- och grönt flyttats först i kundvarvet medan Maxi Flygstaden fortsätter enligt det ordinarie Maxi-konceptet med specialvarorna först. Undantaget är blomsteravdelningen som flyttas längst fram.
– Vi utesluter inte en större förändring i framtiden men vill gärna vänta och se hur det faller ut. Eftersom vi rätt nyligen byggde om 2015 vill vi inte heller göra allt för stora ingrepp med hänsyn till kunderna som ska hitta i butiken. Vi gör om och nytt i de respektive avdelningarna men de får ligga där de låg tidigare. Det korta kundvarvet handlar mycket om att göra framkomligheten lätt och bygga butiken lite smartare så att kunderna inte behöver gå hela kundvarvet.
I Specialavdelningen har det också hänt mycket. Inte minst kommer Hemtex senaste koncept till butiken inom en månad.