23948sdkhjf

Vinnaren: Så drar du in degen i brödavdelningen

Med smarta idéer och en stor portion engagemang har Ica Kvantum Mölndal gjort brödavdelningen till en mysig oas för kunderna.

Det är svårt att inte imponeras av personalens känsla för detaljer när man besöker vinnaren av Årets Brödavdelning på Dagligvarugalan, Ica Kvantum Mölndal.

Brödansvariga Isabelle Åberg har hittat inspiration från kaféer, bagerier och konditorier snarare än andra dagligvarubutiker. Handskrivna skyltar och mysiga temaexponeringar sätter ett leende på läpparna hos många kunder.

När Fri Köpenskap besöker butiken börjar det dra ihop sig till jul och därför har avdelningen fått en egen liten julmarknad. Julevört och lussekatter exponeras i en krubba tillsammans med knäck, godisremmar och annat julgodis.

– Jag har tittat på hur julmarknaderna brukar se ut och sedan har jag googlat sönder för att hitta lämpliga leverantörer. Det är inte så många som jobbar med externa leverantörer eftersom det är mycket jobb men jag gillar det, säger hon.

Hur kommer det sig att julmarknaden hamnar i just brödavdelningen? Det har ju mycket gemensamt med andra avdelningar.

– Ja det är klart, den skulle säkert fungera bra på andra ställen också. Det är väl mest för att jag har ett intresse och tycker att det är roligt. Men sedan finns det ju massor av fina julsamband med bröd och bakelser.

I januari fick butiken en egen ugn för bake off-bröd och då ökade försäljningen med 160-170 procent mot föregående år. Förhoppningen är att fortsätta utveckla det egenbakade brödet men ytan i det egna bageriet är ganska liten. Detta till trots lyckas Isabelle Åberg ändå producera allehanda bröd och godbitar.

– Nu är det så klart mycket jul men jag försöker träffa av många temadagar. På potatisens dag gjorde jag potatislimpa till exempel.

Dessa produkter gör sig förstås också bra i sambandsexponeringar, vilket är något som ligger henne varmt om hjärtat. Att addera andra produkter som ger lite färg i avdelningen är hon inte främmande för.

– Det skulle kunna vara lite tomat och basilika till ”Pica de gallo” exempelvis. Mycket handlar om att försöka vara lite kreativ och tänka utanför boxen.

Och snillerika idéer saknas inte hos Ica Kvantum Mölndal. För att underlätta för kunderna har butiken tagit fram ett pricksystem som guidar kunderna rätt när det gäller allergener och särskilda preferenser som exempelvis om brödet är tillverkat av surdeg.

– Vi har en lista i avdelningen som man checkar av prickarna mot, berättar Isabelle Åberg.

Ett annat exempel är ett pick & mix-system som avdelningen har infört. Genom att dela in produkterna i olika prisgrupper kan kunderna välja multierbjudanden över hela avdelningen, även bland sambandsexponerade produkter som polkagrisar och knäck.

– Många använder dessa vilket ökar merförsäljningen.

Butikens fem tips: Så får du fart på brödavdelningen

  1. Vidga vyerna. Det är lätt att bara titta hur andra dagligvarubutiker gör men om man vill sticka ut gäller det att hitta inspiration från andra håll. Kaféer, bagerier och konditorier till exempel. Handskrivna skyltar är exempelvis en mysig detalj.
  2. Satsa på multipriser. Ett effektivt sätt att öka merförsäljningen och skapa nöjda kunder är att jobba med multipriser. Hos Ica Kvantum Mölndal är mängder av olika bröd, bakverk och konfektyr prissatta på så sätt att de kan kombineras fritt i olika multipriser.
  3. Förenkla för kunden. Brödavdelningen är ofta en djungel för kunderna när det kommer till allergener och särskilda preferenser. För att snabbt guida rätt använder Ica Kvantum Mölndal ett analogt men effektivt märkningssystem där färgade prickar talar om ifall produkten är vegansk, glutenfri eller laktosfri samt om den är tillverkad av surdeg eller innehåller nötter.
  4. Tänk kreativt och i teman. Ica Kvantum Mölndal jobbar mycket med teman. När Fri Köpenskap besöker butiken innan jul har en egen liten julmarknad byggts upp i avdelningen med allt från pepparkakor, julevört och lussekatter till polkagrisar och annan konfektyr.
  5. Samarbeta med leverantörer. Både butiken och leverantörerna vill öka försäljningen och med ett bra samarbete ökar leverantörernas intresse för att hjälpa. Ha en öppen och rak dialog och försök förstå deras syn på saker samtidigt som du förklarar hur ni tänker i butik. Var öppen för att testa nya saker och hör av dig via telefon om något är knasigt.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094