23948sdkhjf

Stabilt för Scandi Standard – räknar med gradvis förbättring

Kycklingföretaget Scandi Standard, som bland annat äger varumärket Kronfågel, redovisar ett resultat efter skatt på 54 miljoner kronor för det första kvartalet 2021 (35).

Det justerade rörelseresultatet blev 88 miljoner kronor (75).

"Scandi Standard rapporterar ytterligare ett kvartal med underliggande tillväxt och ett stabilt rörelseresultat trots turbulensen i omvärlden", skriver vd Leif Bergvall Hansen i rapporten.

Nettoomsättningen uppgick till 2.469 miljoner kronor (2 479).

"Vi förväntar oss en gradvis förbättring av marknadssituationen framöver när restriktionerna för covid-19 pandemin och fågelinfluensan lyfts", skriver vd:n angående framtidsutsikterna.

Scandi Standard delar sedan den 1 janujari upp rapporteringen i segmenten Ready-to-cook och Ready-to-eat.

Ready-to-cook hade en nettoomsättning på 1 938 (1 899) miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 2 procent, och justerat rörelseresultat (Justerad Ebit) ökade med 3 procent till 69 (68) miljoner.

Ready-to-eat minskade sin nettoomsättning med 7 procent till 444 (476) miljoner kronor. Justerat rörelseresultat (Justerad Ebit) ökade markant till 26 (13) miljoner. Danmark (61% av netto-omsättningen) levererade ett bra resultat trots försämrad försäljning till snabbmatsrestauranger i Europa.

”Vi har fortsatt arbetet med växtbaserade produkter och har lanserat våra första produkter nu i andra kvartalet”, skriver Leif Bergvall Hansen i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095