23948sdkhjf

“Framtiden är som flexitarian“

Storleken på shopperbasen för växtbaserade produkter är betydligt större än “bara” antalet vegetarianer och veganer, konstaterar Anna Ekström i sin krönika.

Vem hade kunnat förutse att vi på 2020-talet skulle hamna i en vardag där du skulle vilja vara flexitarian? Vem kände till begreppet pandemi? Och vem kunde tro att ABBA skulle splittras för att sedan återförenas som ABBAtars 40 år senare?

Jag växte upp i generationen tallriksmodellen och ser mig själv som allätare. Men jag är helt klart en del av de 31 procent svenskar som ser hälsa som vår största rädsla. Därmed kvalar jag nog in i gruppen shoppers som ställer krav på utbudet, då det också måste vara tilltalande för att jag ska kunna servera det på bordet hemma till min lilla trio.

Med ett ökat antal internetsökningar samt ett ökat tryck i OOH-kanaler på växtbaserat så blir vi överösta av idéer, som också ställer högre krav på kedjorna att hänga med. Hur kan det bli enklare för våra shoppers att göra växtbaserade måltider? 

Tidigare i år fick jag nys om initiativet “veganuari” som årligen i januari inspirerar tiotusentals människor runt om i världen att testa den veganska livsstilen i 31 dagar. I UK säger 27 procent av kunderna att de försöker ersätta åtminstone ett mål per vecka, och vid det här laget så vet vi att storleken på shopperbasen för växtbaserade produkter är betydligt större än “bara” antalet vegetarianer och veganer.

Ett exempel; när min man och jag var på bröllop nyligen var hela middagen genomgående vegetarisk. Brudparet tyckte att det var enklare att köra på vegetariskt rakt av i stället för att alla skulle ha olika alternativ på tallriken. Enkelt och smidigt är ju vad megatrenderna handlat om sedan länge nu.

Att det numera finns veganalternativ i massor också i kategorier som konfektyr, glass och pizza (nylanseringar här har till och med lyckats bli finalister i Årets dagligvara i år) gör erbjudandet attraktivt också för yngre och familjer. 

Men var går gränsen mellan att kunna nå ut till alla ytterligheter? Kanske har du en kaffe alternativ-latte med en stabil kundbas bland vegetarianerna samtidigt som du har möjlighet att nå ut till de som försöker flexa eller som bara råkade köpa just din alternativ-produkt utan att ha varit ute efter den. Numera finns ju till och med växtbaserade alternativ inom städmedel (!). Ta hjälp av märkningar där det ger mening men framför allt hitta rätt balans! 

Dra nytta av vår rädsla för vem är inte villig att köpa sig fri? Tro mig, jag trodde aldrig att jag skulle säga att även min framtid är flexitarian!

Anna Ekström, sales director Nordics, NielsenIQ

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.141