Sedan årsskiftet har Ulrika Ekström med glöd tagit över stafettpinnen för att föra fram den svenskproducerade maten. Hon har med sin bakgrund inom bland annat Lantmännen, Ica och Coop goda möjligheter att fullfölja intentionen som finns med Från Sverige-märkning av svenska råvaror, livsmedel och växter.
– Mitt jobb är kommunikation med mat och livsmedel som ledstjärna. Jag vill engagera dagligvaruhandeln kring märkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, för att bidra till produktion, tillväxt och marknadsutveckling.
– Allt började för drygt fem år sedan med märkningen. Branschen var fokuserad på att visa märket. Men med nya personer på kedjorna måste vi påminna om varför vi tog fram märket.
Från Sverige-chefen: ”Kunden måste hitta varorna”
– Jag vill bjuda den framtida livsmedelsministern på middag. Det säger Ulrika Ekström som är vd på Svenskmärkning med uppdrag att göra Från Sverige-märket ännu mer framträdande hos konsumenten.