23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mötet: Snabb men skakig väg från Senegal till butikshyllan

Det som många företag bara pratar om att de gör har Linnéa Falkinger gjort. Hon har tagit fram en hållbar produkt på riktigt och tidigt fått Axfood med på resan. 

– Det har gått på tre år från första gången jag smakade cashew-äpplet i en gryta tillredd av en kvinna i Senegal. Jag trodde jag åt kött, så var konsistensen. Jag blev väldigt positivt överraskad.

Kvinnorna i Senegal skulle lyftas för sin innovationskraft, tänkte Linnéa Falkinger, när Cashewmeetly, som produkten heter, skulle ut på marknaden. En viktig del i hela affärsmodellen är att ge tillbaka till kvinnorna i kooperativet och produktionslandet. Men nu står hon själv i centrum för den nya vegoprodukten som kommit till butikshyllan i rekordfart. Det har hon accepterat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.224|