Pandemin fick matinspiratörerna att tänka om
Karin Granlunds team på Arla består av henne själv samt kocken Karolina Sparring och Viveca Kärrström, content manager, som tillsammans med externa fotografer, kockar, kreatörer, influencers med flera skapar recept och sprider matglädje i samtliga av Arlas kanaler, vilket innefattar allt från Arla.se till tryckt material.
– Vår matinspiration har traditionellt varit mer ”backoffice” där vi bakom låsta dörrar smakat, testat, plåtat, skrivit recept, korrat och sen släppt. Det känns mer old school nu när vi i stället satt recepten i centrum och filmar och skapar något gemensamt mellan influencers och konsumenter. Liksom för så många andra blev coronapandemin en omvälvande upplevelse för Karin Granlunds grupp på Arla. Planer fanns redan innan på att förändra arbetssättet men pandemin blev den utlösande faktorn som fick alla att tänka om.
– Vi påbörjade resan innan corona när vi klev in på Youtube. Hade vi inte gjort det då hade vi inte kunnat ta steget vidare som vi gjorde under pandemin. Vi stod vid bergskanten och var redo att hoppa; men det krävdes en knuff. Sedan dess har organisationen både blivit plattare och det dagliga arbetet med att sprida matinspiration har blivit spontanare. En stor del av arbetet under den värsta perioden av pandemin fick göras på distans och under enklare förutsättningar. Vilket visade sig vara ett framgångsrecept.
– Vi har fantastiska medarbetare som vi skickar en mobil till och en lampa och släpper dom lösa, det måste inte vara perfekt och det blir också väldigt roligt för hela teamet. Sedan dess har vi vågat göra mer och mer på Instagram och Snapchat för varje dag som går.
Just när Fri Köpenskap är på besök är det uppsamlingsheat då ett 20-tal recept ska tillagas och fotograferas inför kommande månader. Även om det är några dagar före jul så är alla julbilder och recept redan färdiga sedan i somras. För även om teamet nu jobbar spontanare och mer agilt så vilar allt på en välplanerad grund. Karin Granlund exemplifierar genom att ta fram sin mobil och visar upp en video från en av deras influencer som lagar mat ute i skogen.
– Här har vi en tjej som gillar att vara mycket i naturen med ett friluftskök och hon är intresserad av hur man gör mat i skogen. Hon hittar det som man kan göra i skogen och det stod inte i vår plan till en början att vi skulle göra så. Vi styr och leder genom att sätta upp ramar som man sen kan leka fritt inom, säger hon.
Känns det inte lite läskigt att släppa på tyglarna så här?
– Det är lite läskigt när man jobbar för ett stort företag som Arla som har en stark kvalitetskänsla men vi förhåller oss helt enkelt till produkterna och satsa på att laga god mat. Vi har fått släppa lite på oron och prestigen och vågar göra fel.
Tips för att lyckas med din matinspiration
- Utgå från konsumenten och vet vad deras förutsättningar är.
- Komplicera inte saker och ting. Fokusera på vad som är huvudsyftet med det du gör.
- Ge alternativ, vi slänger för mycket mat och man behöver inte alltid blint följa recept. Det går att göra det mesta vegetariskt.
- Våga experimentera, skapandet i matlagningen kan leda till helt nya vägar att gå.
- En bra ledare skapar riktning och ramar. Om man låter teamet utgå från sin kompetens och intressen så skapar man en bra energi.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.