23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Metaverse så mycket mer än en vanlig butik i VR-miljö

Många riskerar att slösa bort dyrbara investeringar på dåliga kopior av en fysisk upplevelse, varnar retailstrategen Johan Kaij i sin krönika.

Metaverse är en virtuell värld där du kan träffa andra människor och ägna dig åt olika aktiviteter, och ett centralt fokus i Facebooks/Metas framtida affärsmodell. Det är stort, hajpat och har ”oändliga möjligheter”.

Men Metaverse för retail innebär inte en ”vanlig” butik i VR-miljö, då blir det bara en dålig kopia av en fysisk upplevelse som är tydligare och mer inspirerande. Ett av Meta/Facebooks första initiativ för Metaverse är faktiskt en fysisk butik där konsumenter kan prova på VR-headset och glasögon. Då är den fysiska upplevelsen bäst.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03