23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Med stigande matpriser – skäl granska konkurrensen igen

Lennart Jönsson menar i sin krönika att det är naturligt att frågan om maktkoncentration och bristande konkurrens hamnar högt på agendan när priserna stiger.

Som alla förmodligen känner till har det den senaste tiden förts en debatt om de ökade matpriserna och detta har fått stor uppmärksamhet i flera rikstäckande tidningar samt i tv och radio.

De olika medierna har i en serie artiklar och program belyst fenomenet om den unika maktkoncentrationen inom svensk dagligvaruhandel och där man citerarar DLF:s uppgifter för 2021 och konstaterar att Ica, Axfood och Coop står för cirka 90 procent av marknaden. Lägg därtill att Axfood sedan en tid tillbaka även kan räkna in Bergendahls, så skulle dessa tre handelsblock stå för cirka 95 procent av marknaden.  Det är den största maktkoncentrationen inom dagligvaruhandeln i EU. Dessutom vet vi att handelsmarginalen på den svenska marknaden är i denna jämförelse, bland de högsta.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095