23948sdkhjf

De yngsta generationerna handlar mer emv

Den väntade ökningen av emv-försäljning i dagligvaruhandeln har börjat lämnat spår i försäljningsstatistiken.

Störst är ökningen i de yngsta generationerna; milennials, födda efter 1982 och generation z, födde mellan 1995 och 2012.

Där anger 32 procent att de har handlat mer emv efter pandemin, jämfört med 28 procent totalt i den stora konsumentundersökningen ”Will Europeans Ever Shop the Same? Assessing consumers’ post-pandemic behaviour”, som gjorts av Surveylab på uppdrag av PLMA, den internationella branschorganisationen för emv-producenter. 6 500 europeiska konsumenter har tillfrågats om beteenden och attityder.

– Andelen som köper mindre emv nu är negligerbar, säger Judith Kolenburg, chef för PLMAlive.eu.

Ökningen för emv väntas fortsätta. 40 procent av de 6 500 tillfrågade konsumenterna i studien räknar med att köpa ännu mer emv de närmaste två åren.

Störst väntas ökningen bli i Storbritannien, Italien och Spanien, som redan har bland Europas högsta emv-andelar.

Mer än hälften av deltagarna i undersökningen säger att pris har blivit allt viktigare.

– Resultatet ligger i linje med vad andra experter kommit fram till, särskilt i ljuset av den senaste tiden utveckling med rusande energipriser, säger Judith Kolenburg.

 De yngsta generationerna lyfter också fram hållbarhet och hälsa som viktiga faktorer när de väljer varor.

– Utmaningen för handeln blir att behålla konsumenternas tillit, och fortsätta att leverera kvalitetsprodukter till sjyssta priser.

Den stora undersökningen visar också att svenska konsumenter i ett europeiskt perspektiv är ovanligt trogna mot en butik, kedja eller sajt när de handlar dagligvaror, även om den senaste tidens utveckling ändrat på det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093