23948sdkhjf

”Icas webinar fick mig att söka hjälp”

Efter att ha lyssnat på sig själv sadlar nu handlaren Andreas Andersson om. Hela yrkeslivet inom dagligvaruhandeln byts mot en datautbildning. 

– Funderingar har funnits sedan ungdomen och aktualiserades under sjukskrivningen för ett och ett halvt år sedan. Den gav mig tid att tänka och beslutet växte fram, säger Andreas Andersson.

Andreas Anderssons nya tillvaro i en väldigt kreativ miljö med start ups och spelstudior erbjuder en miljö att byta erfarenheter på. Det är Innovation Park i Karlstad hos Changemaker där han går en datautbildning med fokus på att förbättra användarupplevelsen i till exempel onlinehandeln, något han tror mycket på. 

Med sin handlarbakgrund inom Ica finns det ett naturligt avstamp i onlinehandeln. 
Ett mönster träder fram. Det är affärsutveckling och analyser som genomsyrar tillvaron. Trots det trodde han själv att det var Icahandlare som var det sista yrket han skulle ha.
– Men livet ville annorlunda, säger Andreas Andersson. 

Hans egna ord är att livslusten tog slut.
– Det var i mars 2021. Ett år senare höll Icahandlarnas Förbund ett webinar om psykisk hälsa. Fokuset för mig blev på måendet och startskottet att söka hjälp. Jag berättar det här för jag vet att väldigt många handlare vill hjälpa sina anställda och vara den starka själv. Det gäller särskilt män. En slags machokultur.

Under den svåraste tiden uppskattade Andreas Andersson mycket tiden som förtroendevald i distriktsstyrelse Väst i Ica-handlarnas Förbund.
– Jag fick träffa mycket inspirerande personer och fick ett bredare synsätt. Också själv bidra med engagemang i kontakt med andra handlare professionellt. 

Andreas Anderssons egen handlarkarriär startade 2004 i Hindås. 
– Hindås är en köpstark ort öster om Göteborg. När vi lämnade butiken hade försäljningen ökat med 40 procent. Det var inte  svårt i ett sådant område. Det var bara att ha närvaro och servicetänk. Alla butiker har olika förutsättningar. 
Andreas Andersson anser att Ica har en del att tänka på i fråga om att värdera framgång.
– Jag har reagerat på att måttet för framgång endast räknas i siffror. Det är lättare att öka 40 procent i Hindås än att vara kvar på samma nivå i Ica Kärnan, där vi är nu. Butiken ligger i en förort till Karlstad med ganska dåligt rykte. Det blir svårt att jämföra. Det är för mycket fokus på ökningstal. 
Ica centralt har förändrats, anser Andreas Andersson.
– Förr var det lagkänsla inom Ica. Nu är det jaget före laget. Det är lite snett. Alla duktiga handlare förtjänar bättre. Kanske de mjuka värdena kommer fram när Ica äntligen får en kvinna i toppen.

ANDREAS ANDERSSON
Aktuell: Byter handlartillvaro mot experience designer, användar- och kundanalyser om beteende online. 
Fritidsintressen: Teknik, gaming, familjen så klart, trav, nybörjare på golf.
Ålder: 45 år.
Familj: Fru och två barn, 15 år och 13 år.
Favoriträtt: Hamburgare.
Favoritprodukt: Chili.
Roligaste sysslan i butiken: 
Affärsutveckling och analyser.
Vill bjuda på middag: Steve Jobs för att prata om tekniska lösningar för att göra världen bättre. Kurt Cobain som skulle ha fortsatt göra världen till en bättre plats med sin musik. 
Bakgrund: Handlare, Ica Kärnan handlare 2009-, handlare Ica Nära Hindås i Göteborg 2004. Ica Grums och Ica i Västerås. Extrajobb på Domus och i Grums under skolgången.
Utbildning: Naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Tänkte egentligen gå datainriktning men lyssnade för mycket på omgivningen. 
Bästa beslut: Nu: Att lyssna på mig själv och sluta som handlare. Tidigare: Att bli handlare. Stå upp mot orättvisor.
Mål: Att välja, mot min bakgrund, att ta till mig så mycket kunskap jag kan under dessa två studieår och skapa ett kontaktnät. Jag vill göra påverkan på kundresan. 

Som en röd tråd genom handlarkarriären finns nyfikenheten på affärsutveckling och nya tekniska lösningar. Bland annat startades ett matkasseföretag tidigt tillsammans med vänner och Ica Kärnan var en av de första inom Ica att satsa online. Den var också pilotbutik för Ica Pronto, en app för snabba leveranser. 
– Eftersom vi var tidiga med måltidslösningar, Käkeriet, en hamburgerbar, fick vi en spännande erfarenhet. Det var en rolig process, Ica online light, kan man säga. 
Också på sociala medier var butiken en av de första. 
– Vi tampades med Ica Supermarket Vanadis och en till butik om att få flest följare, kommer jag ihåg. 

Med sitt stora digitala intresse agerade han också handlarrepresentant när Ica och Ica-handlarnas Förbund drog igång digitaliseringsarbetet. Ica skulle transformeras mot en digital värd. 

Där hakar Andreas Anderssons nya tillvaro på och han går en kurs i att leda företag i digital transformation.
– Onlineköp måste bli mer lik köpet i den fysiska butiken. Nu handlar man snabbt och enkelt men är ganska fattig på upplevelser. 

Inte bara tekniska lösningar intresserar Andreas Andersson. Han älskar hamburgare. Så till den grad att han lanserade hamburgerbaren Käkeriet i butiken. 
– Det är min egen bebis. Vi tog fram en grafisk profil och jag satte menyerna från början. Nu tar personalen fram Månadens hamburgare. Burgaren har nominerats till Wermlands bästa burgare 2022. 

Artikeln är en del av vårt tema Mötet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078