23948sdkhjf

Så ska CBS spara fyra miljoner kilowattimmar

Coop Butiker & Stormarknader har tagit fram en plan för att spara el i sina butiker. CBS driver i dag cirka 190 butiker i Stockholm, Uppsala, Södermanland och Östergötland.

Målet är att att under 2023 spara in nära fyra miljoner kilowattimmar, i genomsnitt 21 300 kilowattimmar per butik. Det motsvarar cirka 3,1 procent av CBS totala elförbrukning. Många av åtgärderna genomförs redan nu under hösten .

Ett exempel är att fasadskyltar släcks när butikerna håller stängt. Ett annat att nattvandrande väktare söker och identifierar energitjuvar. Till de mest effektiva elbesparande åtgärderna hör byte till led-belysning och effektiv reglering inomhustemperatur och ventilation.

Totalt uppskattar CBS att varje investerad krona ger omkring 1,5 gånger pengarna tillbaka.

– Vi gör detta för att vi inser att vi kan. På så sätt kan man ändå säga att energikrisen för något gott med sig, särskilt i det långa loppet och för miljön. Vi ser inte detta som en engångsåtgärd, utan ett aktivt sätt att ständigt arbeta med vårt klimatavtryck. Vi kommer att fortsätta justera, finslipa och förbättra där vi kan – det vinner vi alla på, säger CBS vd Meta Persdotter i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.093