23948sdkhjf

Digitala kvitton ökar lavinartat – störst inom dagligvaruhandeln

Hälften av landets handlare erbjuder idag sina kunder digitala kvitton. Utvecklingen går mycket snabbare än handeln trott.

Det framgår i Svensk Handels Handelsbarometer för oktober där 45 procent av detaljhandlarna svarar att de erbjuder sina kunder digitala kvitton.

Dagligvaruhandlarna har kommit ännu längre då 67 procent nu erbjuder digital kvittens.

På frågan om vilken som är den största vinningen att införa digitala kvitton svarar handlare som inte erbjuder digitala kvitton hållbarhet. Det näst vanligaste svaret är att man inte ser några fördelar alls.

I en liknande undersökning 2018, om handlarna planerade att börja erbjuda sina kunder digitala kvitton, hade knappt var tionde infört det.

Det var även avsevärt fler handlare som inte hade några planer på att införa digitala kvitton än de som hade det.

– Utvecklingen mot digitala kvitton har gått fortare än branschen själv trodde för några år sedan. Det är glädjande att se att hållbarheten anges som det starkaste skälet, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert på betalfrågor inom Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Så mycket ökar gränshandeln – närmar sig ”normala” nivåer
Avslöjar: Så bygger Coop om sin e-handel: ”Vi väljer att gå en annan väg”
Magrare julbord i år – nu är pris viktigast för konsumenterna
Ett steg närmare Icabutik med bostäder ovanpå
Hemköp byter mediebyrå – inleder samarbete med Hear och 56K Digital
”Otydliga regler begränsar kommunikation om hållbarhet”
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.094