23948sdkhjf

Så blev Maxibutiken i Erikslund en onlinemaskin

Redan 2013, ett år innan Ica började möjliggöra för butiker att etablera e-handel i kedjans system, så öppnade Ica Maxi Erikslund i Västerås en möjlighet för kunder att klicka hem matkassar online direkt från butiken.

E-handeln har sedan dess alltid varit en viktig del i Ica Maxi Erikslunds affär, och i dag ligger e-handelsandelen på ungefär 15 procent. Att jämföra med den övergripande e-handelsandelen för Ica Maxibutiker som ligger på 6 procent. En bidragande orsak till att butiken vann kategorin Årets e-handlare är de många nya initiativ som butiken genomfört, tror försäljningschefen på onlineavdelningen, Therese Kvist. 

– Nu senast har vi delat upp butiksplocket i sex zoner, där vi tidigare plockade i tre zoner. Sen har vi investerat mycket i driven, säger Therese Kvist. 

Ica Maxi Erikslund

  • Öppnade: 17 maj 2006 
  • Butiksyta: 6 200 kvadratmeter
  •  Anställda: 200 
  • Öppettider: 06-23 
  • Kassalinje: 5 manuella, 8 snabbkassor och 13 utcheckningskassor.

Tidigare plockade butiken i frys, torrt och kyl. Men efter att intresset från kunderna ökat, startade butiken ett projekt med att implementera sex plockzoner. Projektet kallas för Plock 2.0 och består av plock i frys, torr, nonfood, mejeri, färskt och frukt- och gröntavdelningen. Det har ökat effektiviteten så pass mycket att butiken till och med fått studiebesök från bland andra ledande personer inom Coop Norge som velat kolla på det nya upplägget.

I dag är det 25 personer som jobbar på e-handelsavdelningen, som sålde varor för hela 90 miljoner kronor under fjolåret. Laganda och lekfullhet är något som försäljningschefen på avdelningen lyfter fram som en viktig anledning till att butiken har ett effektivt plock.

 – Under Dagligvarugalan var det ungefär 20 kollegor som kom till jobbet för att kolla på livesändningen. Det visar vilket engagemang vi har. Vi beter oss nästan som barn ibland, och det tävlas ofta om vem som kan plocka snabbast. Vi håller varandra om ryggen och har en bra kultur och det tror jag är viktigt för hur vi har lyckats bygga upp en så bra och effektiv onlineavdelning, säger Therese Kvist.

Under pandemin som innebar en kraftig accelerering av e-handeln, så var det högtryck på onlineavdeningen. Så pass mycket tryck att det under en period var en väntetid på tre veckor, men det blev också starten på den ytterligare satsningen. I dag kan kunden hämta sin kasse dagen efter, och processen har snabbats på

ytterligare av en kamera som läser av bilens registreringsskylt.

Tips från årets e-handlare

  •  Utgå från vad som blir smidigt och enkelt för kunden.
  •   Försök att sticka ut. Vi sticker ut med vår drive thru-lösning, exempelvis.
  •  Utveckla en stark laganda bland personalen, det driver utvecklingen framåt. 
  •  Var framåtlutad, och inkludera alla i utvecklingsarbetet. De som plockar ser massor av olika saker som kan effektiviseras, allt från var vi kan förvara påsarna på ett bättre ställe eller hur de kan hjälpa kunden på ett bättre sätt. 
  • Våga vara nyfiken, för allt går. Vår avdelning hade som mål att sälja för 90 miljoner förra året, och det trodde ingen på, men det gjorde vi.

 – Under pandemin växlade vi upp och var 45 anställda på avdelningen. Vi köpte till och med lite mark bredvid för att kunna sätta upp externa lager och liknande i framtiden, säger Therese Kvist. Just drive thrun är ett starkt ben hos avdelningen. Cirka 2 000 onlinebeställningar sker varje vecka. 85 procent av kunderna som väljer drive thru-upphämtningen och 15 procent av kunderna väljer hemleverans. – För våra kunder är det enklare att hämta upp varorna med bilen, i stället för att få det hemkört. Det kan se annorlunda ut i exempelvis storstäderna, där kunderna kan tycka att det är enklare med hemkörning. Det är viktigt att anpassa sig lokalt, säger Therese Kvist. 

I framtiden ser butiken att e-handeln i dagligvarubranschen behöver tänka nytt för att fortsätta utvecklas, och att det kan vara en utmaning att vara en stor, etablerad butik under Icas flagg när det ska gå snabbt.

 – E-handeln kräver att man tänker nytt för att kunna vara effektiv, med hur man plockar och använder nya tekniker. Då kan det vara en utmaning att vara en så stor organisation som Ica, om man till exempel vill ha ett väldigt lokalt sortiment eller integrera något som just kunderna i vårt område efterfrågar. Konkurrens dyker upp hela tiden i form av både startups och etablerade bolag, avslutar Therese Kvist.

Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062