23948sdkhjf

Från Sverige-märkta produkter ökar mer än andra

Värdet av försäljningen har ökat mer än snittet.

Under det senaste helåret har försäljningen av Från Sverige-märkta produkter ökat med 9,7 procent i försäljningsvärde visar siffror framtagna av NielsenIQ.

För andra produkter låg ökningen på 5,7 procent.

Ökningen av Från Sverige-märkta produkter motsvarar 2,4 miljarder kronor och produkter med märkningen är nu upp i totalt 22 procent i de produktkategorier där Från Sverige-märkta produkter finns representerade.

– Det är glädjande att konsumenterna fortsätter att välja produkter med Från Sverige-märkningen trots det pressade ekonomiska läget. Idag är cirka 12000 produkter godkända för märkningen och de finns i de flesta kategorier och prisklasser i butikerna, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning, i en kommentar.

Försäljningsvärdet ökar till största del på grund av prishöjningarna inom branschen, men nya produkter har bidragit med 650 miljoner kronor till den totala ökningen av försäljningsvärdet på 2,4 miljarder kronor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
JOBB I FOKUS
Gå till jobböversikt
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Han är först ut när Tempo pilottestar hybridlösning
Anställd på Coop fick sparken – får skadestånd
Picadeli på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
Omfattande skattefusk bekräftat i matbudsbranschen
Falukorv, konserver och emv rusar på nätet när ekonomin kärvar
Svinnet minskar i butik och i hemmet
Andra Nordiska Medier
Food Supply SE
Dagens Handel
RS & FastFood

Sänd till en kollega

0.156