Från Sverige-märkta produkter ökar mer än andra
Under det senaste helåret har försäljningen av Från Sverige-märkta produkter ökat med 9,7 procent i försäljningsvärde visar siffror framtagna av NielsenIQ.
För andra produkter låg ökningen på 5,7 procent.
Ökningen av Från Sverige-märkta produkter motsvarar 2,4 miljarder kronor och produkter med märkningen är nu upp i totalt 22 procent i de produktkategorier där Från Sverige-märkta produkter finns representerade.
– Det är glädjande att konsumenterna fortsätter att välja produkter med Från Sverige-märkningen trots det pressade ekonomiska läget. Idag är cirka 12000 produkter godkända för märkningen och de finns i de flesta kategorier och prisklasser i butikerna, säger Ulrika Ekström, vd Svenskmärkning, i en kommentar.
Försäljningsvärdet ökar till största del på grund av prishöjningarna inom branschen, men nya produkter har bidragit med 650 miljoner kronor till den totala ökningen av försäljningsvärdet på 2,4 miljarder kronor.