23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Så mycket ökade emv i Europa – Sverige halkar efter

Medan emv-andelen i Europa ökade med 1,2 procentenheter i under 2022, stannade den svenska ökningen på 0,8 procent.

Som Fri Köpenskap tidigare visat var det först under det fjärde kvartalet som den väntade emv-försäljningen i Sverige tog fart.

Den bilden bekräftas av nya siffror för 2022, som NielsenIQ tagit fram på uppdrag av den internationella emv-organisationen PLMA.

Enligt siffrorna från NielsenIQ ökade emv-andelen i Europas dagligvaruhandel med 1,2 procentenheter under 2022 och är nu uppe på 37 procent i genomsnitt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.152