23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Så mycket mer än pris vid valet av måltid”

Att vi prioriterar olika är en självklarhet. Helt klart är dock att vi som kunder är påverkbara vid inköpstillfället, skriver Per Ekstrand.

När jag växte upp på 1970- och 1980-talet gick i genomsnitt 18 procent av utgifterna till mat, vilket i närtid har minskat till 13 procent. En minskning med 5 procentenheter, närmare en tredjedel!

Så trots en hög matinflation, energipriser och krig så lägger vi idag en mindre del av vår disponibla inkomst på mat än vi har gjort historiskt. Svängningarna tenderar däremot att bli snabbare, större och mer beroende av yttre faktorer. Detta är det ”nya normala”.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web02